خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

خانه تیمورتاش؛ موزه و دانشگاه جنگ
 

خانه تیمورتاش؛ موزه و دانشگاه جنگ

خانه‌ی تیمورتاش، یکی از زیباترین بناهای تاریخی تهران، خانه‌ای است مربوط به دوره‌ی احمدشاه قاجار. خانه‌ای در پادگان باغ‌شاه سابق و میدان حر امروزی که حالا داخل دانشگاه جنگ است و شده موزه‌ی جنگ.
یکشنبه، 27 تیر 1400 | Article Rating

این خانه اواخر دوران قاجار ساخته شده است. پس از انقراض سلسله‌ی قاجاریه و روی کار آمدن پهلوی اول، عبدالحسین تیمورتاش این عمارت را از سردار محتشم بختیاری خرید و ساکن آن شد. عبدالحسین تیمورتاش که به سردار معززالملک و سردار معظم خراسانی شهرت داشت، از دولت‌مردان دوره‌های قاجار و پهلوی بود. او در دوره‌ی رضاشاه اولین وزیر دربار بود و به عبارتی در هفت سال اول سلطنت رضاشاه، دومین شخصیت سیاسی ایران بود و نقش مهمی در سیاست خارجی ایران بازی می‌کرد. او در نهایت در سال ۱۳۱۱ از وزارت خلع و زندانی شد و سال ۱۳۱۲ در زندان قصر به قتل رسید.

این خانه را استاد علی محمدخان معمارباشی، از معماران معروف و برجسته‌ی دوره‌های قاجار و پهلوی اول ساخته است. خانه‌ای با معماری‌ای چشم‌نواز، آیینه‌کاری‌های نفیس که در سقف تالار اصلی می‌بینید، گچ‌بری‌های ظریف و استادانه در سرستون‌ها و درهاو پنجره‌های چوبی با فرم‌ها و اشکال زیبا. معماری این خانه تلفیقی است از سه نوع معماری ایرانی، روسی و هندی که بدنه‌ی اصلی آن در طول دوران‌های مختلف دستخوش تغییراتی شده است.

اینجا حالا موزه‌ی جنگ است و ادوات جنگی و سلاح‌های قدیمی ایرانی و خارجی در آن نگهداری می‌شود؛ از جمله شمشیرها و سرنیزه‌های فولادی، سلاح‌های خارجی، کلاه‌خود، زره و انواع خنجرها، باروت‌دان، ذره‌بین نقشه‌خوانی، دوربین جنگی، هفت‌تیر، کلت، مسلسل و موشک‌های آر‌پی‌جی، توپ اهدایی امپراتور روسیه نیکلای اول به عباس‌میرزا، ولی‌عهد وقت ایران و ... .

خانه‌‌ی تیمورتاش اینجاست: خیابان کارگر جنوبی، میدان پاستور، روبه‌روی متروی میدان حر، دانشگاه جنگ. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی زمان بازدید با این شماره‌ تماس بگیرید: ۶۶۴۸۰۱۷۰.

تصاویر
  • خانه تیمورتاش؛ موزه و دانشگاه جنگ
  • خانه تیمورتاش؛ موزه و دانشگاه جنگ
  • خانه تیمورتاش؛ موزه و دانشگاه جنگ
  • خانه تیمورتاش؛ موزه و دانشگاه جنگ
  • خانه تیمورتاش؛ موزه و دانشگاه جنگ
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: