خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

پیشکسوت نجوم آماتوری؛ احمد دالکی
 

پیشکسوت نجوم آماتوری؛ احمد دالکی

با احمد دالکی، پیشکسوت حوزه نجوم آماتوری بیشتر آشنا شوید.
شنبه، 28 فروردین 1400 | Article Rating

1-     احمد دالکی سال ۱۳۱۵ در شیراز به دنیا آمد. او خیلی زود به دنیای ستاره‌ها و شگفتی‌های آسمان علاقه‌مند شد؛ از همان وقتی که شب‌ها زیر بام آسمان، توی حیاط می‌خوابید و به سوسوی ستاره‌ها نگاه می‌کرد. سال‌ها بعد او در 
رشته‌ای کاملا متفاوت وارد دانشگاه شد؛ در ایران، آمریکا و هلند نقشه‌برداری هوایی خواند اما باز هم علاقه‌ قدیمی رهایش نکرد. در تمام آن سال‌ها مطالعه و تحقیق در حوزه نجوم را به صورت شخصی و به عنوان یک علاقه قلبی پیش برد. او بعدها یک رصدخانه‌ خانگی در پشت بام خانه‌اش ساخت و بعد از بازنشستگی سفرهای نجومی‌اش را به رصدخانه‌های بزرگ دنیا شروع کرد.
2-     مهندس دالکی در طول سال‌های فعالیتش در دنیای نجوم، کتاب‌های زیادی در این حوزه ترجمه و تالیف کرد. اما فعالیت‌های او برای ترویج نجوم آماتوری به همین محدود نشد. او در اواسط دهه هفتاد برای یک سال یک برنامه نجومی را برای تلویزیون تهیه کرد که در آن روزها افراد زیادی را به این دنیای هیجان‌انگیز علاقه‌مند کرد. احمد دالکی به کمک تجربه‌اش رصدخانه‌های مهمی را مدیریت کرده و در زمینه انتشار مجلات حوزه نجوم هم سابقه دارد. خیلی از علاقه‌مندان دنیای نجوم، با کمک‌ها و تلاش‌های او راه خود را در این دنیا پیدا کردند؛ مردی که هنوز با ۸۴ سال سن، هیچ همایش، فعالیت و جمع نجومی را از دست نمی‌دهد.
عکس: امیر صادقی
 

تصاویر
  • پیشکسوت نجوم آماتوری؛ احمد دالکی
  • پیشکسوت نجوم آماتوری؛ احمد دالکی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: