خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

محمود حسابی؛ فیزیکدان ایرانی
 

محمود حسابی؛ فیزیکدان ایرانی

با دکتر محمود حسابی، یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانان ایرانی آشنا شوید.
شنبه، 14 فروردین 1400 | Article Rating

1-    محمود حسابی سوم اسفند ماه سال ۱۲۸۱ در تهران و در خانواده‌ای با اصالت تفرشی به دنیا آمد. پدر محمود شغلی دولتی در وزارت امور خارجه آن زمان داشت. و از ۴ سالگی به خاطر شغل پدر از ایران خارج شد و به دمشق رفت و در ۷ سالگی تحصیلات ابتدایی‌اش را در مدرسه فرانسوی بیروت آغاز کرد. همانجا بود که محمود حسابی علاوه بر زبان عربی، زبان فرانسه را آموخت.
2-    حسابی روزهای پرفراز و نشیبی را در بیروت گذراند. دوران تحصیل او با جنگ جهانی اول همراه بود و در دوره‌ای مجبور شد به خاطر تعطیلی مدارس بیروت، در منزل درس بخواند. او درنهایت در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشكده مهندسی بیروت فارغ‌التحصیل و بعد از آن برای ادامه تحصیل عازم پاریس شد. محمود جوان سال ۱۳۰۴ مدرک مهندسی برق را از دانشكده برق پاریس دریافت کرد و بعد از آن، دوره‌ دکترای فیزیک را از دانشگاه سوربن پاریس به پایان رساند و به «دکتر محمود حسابی» تبدیل شد.
3-    دکتر حسابی بعد از گرفتن مدرک دکترا به ایران بازگشت و در وزارت راه و ترابری استخدام شد. او بعد از تاسیس دانشگاه تهران، در این دانشگاه مشغول تدریس شد و دوران پرباری را برای دانشجویان این دانشگاه رقم زد. دکتر حسابی را از پایه‌گذاران فیزیک نوین در ایران می‌دانند. کسی که شاگردان بزرگ زیادی را تربیت کرد، تاثیرات مثبتی در ارتقا سطح علمی این رشته داشت، مراکز علمی و آموزشی زیادی را تاسیس کرد، کتاب‌های زیادی تالیف کرد و با دانشمندان بزرگی در ارتباط بود.
4-    یک سال بعد از فوت دکتر حسابی؛ در سال ۱۳۷۲ «موزه دکتر حسابی» در منزل شخصی ایشان در خیابان مقصودبیک تهران تاسیس شد و همه لوازم شخصی، مدارک علمی، جوایز، تقدیرنامه‌ها و ... در معرض بازدید عموم قرار گرفت.
 

تصاویر
  • محمود حسابی؛ فیزیکدان ایرانی
  • محمود حسابی؛ فیزیکدان ایرانی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: