خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

کتاب قطارباز؛ سفر به تاریخ راه‌آهن و قطارها
 

کتاب قطارباز؛ سفر به تاریخ راه‌آهن و قطارها

روی جلد نوشته شده «ناداستان» و این یعنی با یک روایت طرف هستید که ریشه در واقعیت دارد. «قطارباز» روایتی جذاب از مشاهدات احسان نوروزی، نویسنده‌ی کتاب، در کنار خاطرات و اسناد تاریخی گذشتگان درباره‌ی تأسیس راه‌آهن است تا شاید تصویری ترسیم شود از مسیری که برای تحقق این رؤیا طی شده است.
شنبه، 18 بهمن 1399 | Article Rating

نوروزی در این کتاب تاریخ معاصر و تحولات اجتماعی ایران را از عینک راه‌آهن و قطار مطالعه می‌کند. از شکل‌گیری طبقه‌ی کارگر در ایران، تلاش‌های نافرجام اولیه برای شکل‌گیری خط آهن در عصر قاجار، حضور قوای روس و انگلیس و نقش آنها در گسترش راه‌آهن و ... . از این‌که اولین خط راه‌آهن بین‌شهری ایران جلفا-تبریز بوده، این‌که کاشف‌السلطنه‌ای که بارها به مزارش در لاهیجان رفته‌ایم در ستایش راه‌آهن هم کتاب نوشته بوده، این‌که دکتر مصدق یکی از مخالفان تراز اول احداث راه‌آهن در ایران بود و می‌گفت باید جاده‌ی آسفالته بسازیم به‌جای راه‌آهن و ... .
 برشی از کتاب: «روزی که قرار بود منِ هشت‌ساله را ببرند به پارک ارم، عزا و ماتم گرفتم. توصیفاتی که از همکلاسی‌هایم شنیده بودم خوفناک بود. چرخ‌وفلک عظیم، ماشین‌هایی که به‌هم می‌کوبند، دستگاه‌هایی که در هوا سروتهت می‌کنند یا به‌سرعت در آسمان تکانت می‌دهند؛ آن‌قدر که فریاد بکشی و احتمالاً استفراغ کنی. وقتی رسیدیم آن‌جا، همه‌چیز مطابق انتظارم بود، با همان سرسام و جنون موعود. ترس از بدنامی و رودربایستی با والدین باعث شد به تمام آن دستگاه‌های لعنتی اجازه بدهم مرا این‌بر و آن‌بر کنند، ولی بالاخره چیزی هم پیدا شد که برای اولین‌بار بالذت در صف انتظارش ایستادم. از همهٔ صف‌ها طولانی‌تر بود و تا آن‌جا که به والدینم مربوط می‌شد به حد کافی سوار همه‌جور وسیله‌ای شده بودم و بهتر بود برمی‌گشتیم خانه، ولی پافشاری کردم و حاضر شدم انبوهی ضمانت بسپرم که پسر خوبی باشم و معدلم بیست باشد و با برادر کوچکم خوب تا کنم و در زفت‌ورفت خانه کمک‌حال مادرم باشم؛ و حاضر بودم بیشتر از این‌ها کنم برای این‌که سوار آن قطار کوچکی شوم که قرار بود از داخل تونل وحشت رد شود. اگر از وجودش خبر داشتم، تمام روز بارها و بارها می‌ایستادم در صفش و این‌همه وقت و پول را پای آن دستگاه‌های هیولایی دیگر هدر نمی‌دادم...»
قطارباز
نویسنده: احسان نوروزی
۲۷۵ صفحه
نشر چشمه
برای تهیه‌ی این کتاب کافی است به فروشگاه اینترنتی «باغ کتاب» سر بزنید: shop.bagheketab.com

تصاویر
  • کتاب قطارباز؛ سفر به تاریخ راه‌آهن و قطارها
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: