خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

«سووشون»؛ رمانی برای همه نسل‌ها
 

«سووشون»؛ رمانی برای همه نسل‌ها

سَووشون رمانی تاریخی و سیاسی است که توسط سیمین دانشور نوشته و در سال 1348 منتشر شده است.
چهارشنبه، 12 آذر 1399 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، رمان «سووشون» اولین‌بار در تیرماه ۱۳۴۸ و مدتی کوتاه پس از مرگ جلال آل‌احمد منتشر شد. سیمین دانشور که در سال 1327با چاپ مجموعه داستان آتش خاموش لقب نخستین زن قصه نویس ایران را به خود اختصاص داده بود، با انتشار رمان سووشون، نخستین زن رمان نویس ایرانی نام گرفت. کل داستان روایت زندگی مشترک زری و یوسف است و وقایع رمان در شهر شیراز در سال‌ 1322شمسی و جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد که شهر توسط انگلیسی‌ها و نیروهای متفقین اشغال شده و همین امر موجب قحطی و فقر و بیماری در شیراز شده است.

این رمان که اولین‌بار در تیرماه ۱۳۴۸ و مدتی کوتاه پس از مرگ جلال آل‌احمد منتشر شد، نظر مثبت بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد و در زمره بهترین رمان‌های تاریخ ادبیات فارسی قرار گرفت و آغازگر فصلی تازه در تاریخ داستان‌نویسی ایران نامیده شد.

داستانِ «سووشون» در بحبوحه‌ى جنگ جهانى دوم روایت مى‌شود، زمانی که نیروهاى انگلیسى وارد مرزهاى جنوبى ایران شده‌اند و با وجودِ اعلامِ بى طرفى ایران، بدون خون و خونریزى مملکت را اشغال کرده‌اند. داستان در این مقطع زمانی به زندگی خانواده‌ای ایرانی در شیراز می‌پردازد. شیراز مملو از نیروهای انگلیسی‌ست و غذا کم است. انگلیس، برای تأمین آذوقه‌ی قشونش، غله‌ی ملاکان شیراز را یک‌جا می‌خرد. یوسف، همسر زری، هم از ملاکان شیراز است اما نمی‌خواهد محصولش را به انگلیسی‌ها بفروشد و رعیت را گرسنه بگذارد. زری در دل شجاعت و مقاومت همسرش را تحسین می‌کند اما از عاقبت کارهای او نگران است. کتاب «سووشون» از پرمخاطب‌ترین کتاب‌های ایرانی است و تا به حال به ۱۷ زبان از جمله انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی، ایتالیایی، روسی و چینی ترجمه و بیش از 25 نوبت تجدید چاپ شده است.

برشی از کتاب: «من دیگر آفتاب لب بامم اما از این پیرمرد بشنو جانم. در این دنیا، همه‌چیز دست خود آدم است. حتی عشق، حتی جنون، حتی ترس. آدمیزاد می‌تواند اگر بخواهد کوه‌ها را جا به جا کند. می‌تواند آب‌ها را بخشکاند. می‌تواند چرخ‌وفلک را به هم بریزد. آدمیزاد حکایتی است. می‌تواند همه جور حکایتی باشد. حکایت شیرین، حکایت تلخ، حکایت زشت... و حکایت پهلوانی... بدن آدمیزاد شکننده است اما هیچ نیرویی در این دنیا به قدرت نیروی روحی او نمی‌رسد، به شرطی که اراده و وقوف داشته باشد.»

این کتاب در قطع رقعی و با جلد شومیز در 398 صفحه توسط انتشارات خوارزمی به چاپ رسیده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را به صورت حضوری از فروشگاه کتاب باغ کتاب تهران و همچنین از فروشگاه اینترنتی باغ کتاب تهیه کنند.

تصاویر
  • «سووشون»؛ رمانی برای همه نسل‌ها
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: