خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

کتاب «قیام حسین (ع)؛ چرا عاشورا اتفاق افتاد؟
 

کتاب «قیام حسین (ع)؛ چرا عاشورا اتفاق افتاد؟

«مقصود من از نوشتن این یادداشت‌ها مقتل‌نویسی، تبلیغ مذهبی و حتی نوشتن تاریخ نیست. من کوشیده‌ام تا خود بدانم آنچه رخ داد، چرا رخ داد؟»؛ دکتر سیدجعفر شهیدی، نویسنده، مترجم، پژوهشگر برجسته‌ی زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام و استاد دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، کتاب «قیام حسین(ع)» را با این جمله‌ها شروع می‌کند.
یکشنبه، 09 شهریور 1399 | Article Rating

او در این کتاب می‌خواهد بررسی کند چرا در سال ۶۱ قمری مردم در برابر واقعه‌ی عاشورا خونسرد و بی‌اعتنا بوده‌اند؟ چرا ۵۰ سال بعد از وفات پیامبر(ص)، مسلمانان آن‌قدر از فقه و احکام دین بی‌اطلاع ماندند که درگیر این ننگ شدند؟ چرا وقتی یزید برای حفظ حکومت خود اصول اساسی اسلامی را نادیده گرفت، مردم سکوت کردند؟ این کتاب اولین بار سال ۱۳۵۸ منتشر شده اما این رویکرد دکتر شهیدی هنوز نو و بدیع است.
‌دکتر شهیدی در این کتاب، در عین وفاداری به روایت‌های تاریخی، نگاه تحلیلی دارد و زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، قومی و مذهبی را در شکل‌گیری قیام امام حسین(ع)، مورد توجه قرار می‌دهد. کتاب در ۳۰ بخش کوتاه تنظیم شده و سیر تاریخی وقایع همراه با تحلیل نویسنده ذکر شده است. دکتر شهیدی در این کتاب بیش از اینکه در جست‌وجوی چگونگی آن رخداد عظیم باشد، به دنبال چرایی حادثه‌ی عاشورا بوده است. در واقع این کتاب، روایت زندگی امام حسین(ع) نیست بلکه تحلیل و علت‌شناسی عاشوراست. بیان حوادث تاریخ صدر اسلام برای نویسنده چندان موضوعیت ندارد. او تلاش می‌کند با مرور آنچه در این ۵۰ سال، از سال ۱۱ تا ۶۱ قمری بر جامعه‌ی مسلمین گذشت، چرایی این حادثه را بازگو کند.
‌برخی از موضوعات کتاب از این قرار است: ظهور اسلام در مکه، مسلمانان صدر اسلام، وقایع تاریخی، تازه‌مسلمانان، حکومت عثمانی، وضعیت اجتماعی مسلمانان، مرگ معاویه و حکومت یزید، حرکت امام از مکه به عراق، واقعه‌ی کربلا و اتفاقات بعد از آن همچون قتل مختار و آشوب درعراق.
‌برای تهیه‌ی این کتاب کافی است از شنبه تا پنج‌شنبه، ساعت ۹ تا ۲۰ با شماره ۹۶۰۴۵۶۹۳ تماس بگیرید.

 

تصاویر
  • کتاب «قیام حسین (ع)؛ چرا عاشورا اتفاق افتاد؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: