خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

دو‌بیتی‌هایی در وصف قیام سالار شهیدان
پیشنهاد مطالعه کتاب به مناسبت روز بیستم ماه محرم
 

دو‌بیتی‌هایی در وصف قیام سالار شهیدان

باغ کتاب تهران به مناسبت فرا‌رسیدن بیستمین روز از ماه محرم مطالعه کتاب «دو بیتی‌های من عین لهوف است» از انتشارات جمهوری را پیشنهاد می‌کند.
جمعه، 29 شهریور 1398 | Article Rating
به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، «دو بیتی‌های من عین لهوف است» اثر عباس شاه‌زیدی بوده و در سال 1395 توسط انتشارات «جمهوری» وارد بازار نشر شده است. این کتاب در قطع رقعی و جلد شومیز در کتاب‌فروشی بزرگ‌سال باغ کتاب تهران (سروستان) موجود است.
این کتاب مجموعه دو‌بیتی عاشورایی و شامل 133 دو‌بیتی بوده که بر اساس برداشت‌هایی آزاد از متن کتاب «مقتل لهوف سیدبن طاووس علیه الرحمه» سروده شده است. کتاب «دو بیتی‌های من...» با مقدمه محمد‌رضا سنگری، اولین مجموعه‌‌ عاشورایی است که همه ابیات آن دوبیتی بوده و به دلیل وجود بعضی دوبیتی‌های عربی نیز می تواند جایگاهی در ادبیات عرب داشته باشد. بیشتر دوبیتی‌های این مجموعه دارای ردیف موسیقایی است؛ در نتیجه کتاب می‌تواند در حوزه موسیقی شعر نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. همچنین در حوزه بلاغت نیز استفاده به‌جایی از آرایه های تضاد و تلمیح و استعاره شده است.
همچنین شاعر کتاب تلاش‌های قابل تأملی در زمینه سبک شناسی، واژگانی، بدیع و غیره انجام داده است. مزیت سرودن شعر عاشورایی در قالب دو‌بیتی ویژگی‌ای منحصر‌به‌فرد این قالب شعری است. قالب دوبیتی از قالب هایی است که از قدیم الایام مورد توجه شاعران بوده و برخی نظر بر این دارند که تاریخ پیدایش این وزن به قبل از اسلام می رسد. دو بیتی عامل پیدایش کتاب های مختلفی است و یکی از دلایل سرودن خسرو و شیرین نظامی را این قالب می دانند. این قالب در بین روستاییان خوش قریحه رواج داشت و مسائل احساسی را مورد توجه قرار می داد.
‍عباس شاه‌زیدی متولد 1347 بوده و تا‌کنون آثار متفاوتی را در حوزه ادبیات آیینی ارائه کرده است. «در حوالی اشراق»، «به کسی دل باخته ام»، «گزیده شعر دفاع مقدس» «پرسه های بی پایان» و «این شعر مرا کشت» از آثار او است.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: « به جز دستی نمانده ردپایی/ علم افتاده جایی مشک جایی/ به دنبال تو می گردد برادر/ الایاایها ساقی کجایی»
کتاب «دو‌بیتی‌های من عین لهوف است» در کتاب‌فروشی باغ کتاب تهران موجود و در دسترس علاقه‌مندان به ادبیات عاشورایی است. سروستان باغ کتاب تهران با در اختیار داشتن فضایی به مساحت 7 هزار متر‌مربع بزرگ‌ترین مرکز عرضه محصولات فرهنگی در کشور محسوب می‌شود.
تصاویر
  • دو‌بیتی‌هایی در وصف قیام سالار شهیدان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: