خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

معرفی کتاب «دیوان امام حسن بن علی‌ (ع)»، اشعاری از کریم اهل بیت (ع)
 

معرفی کتاب «دیوان امام حسن بن علی‌ (ع)»، اشعاری از کریم اهل بیت (ع)

باغ کتاب به مناسبت شهادت امام حسن (ع) کتاب «دیوان امام حسن بن علی‌ (ع)» را معرفی می‌کند.
یکشنبه، 11 شهریور 1403 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، کتاب «دیوان امام حسن بن علی‌ (ع)» دیوانی منسوب به حضرت امام حسن مجتبی (ع) است که به همت «ابوعبدالله مدائنی» درگذشته به سال ۲۲۵ هجری قمری گردآوری و تدوین و توسط «شیخ قیس العطار» تصحیح شده و مورد تحقیق قرار گرفته است. در این کتاب متن اصلی قصاید به همراه ترجمه فارسی برای نخستین بار به زبان فارسی منتشر شده است. 
کتاب «دیوان امام حسن بن علی‌ (ع)» می‌تواند از جهت اینکه این اشعار منتسب به امام حسن مجتبی (ع) است و می‌توان اندیشه این امام بزرگوار را از منظر اشعار وی شناخت و دیگر اینکه خود کتاب یکی از نسخ خطی منظوم به جای مانده از گذشته است، می‌تواند مورد توجه باشد. 
«شیخ قیس العطار» مترجم متون عربی و محقق دینی حاشیه‌نویسی مستند و علمی بر این کتاب نوشته است و مترجم نیز تلاش کرده تا ضمن ترجمه کتاب، متن تمام قصاید و حاشیه‌نویسی‌ها به طور کامل به فارسی برگردانده شود. در این کتاب ابتدا متن عربی اشعار به همراه استخراجات و روایت‌های متفاوت آورده شده و در ادامه همه اشعار به صورت مجزا ترجمه و شرح داده شده‌اند.
در این کتاب مباحثی همچون «جایگاه شعر نزد پیامبر اکرم و اهل بیت»، «استشهاد ائمه اطهار به شعر»، «سرودن شعر توسط ائمه»، «آیا شعر منافی عصمت است؟»، «انگیزه‌های سرودن شعر و استشهاد به آن توسط ائمه»، «نحوه شکل‌گیری و تدوین دیوان اشعار ائمه»، «دیوان امیرالمومنین»، «دیوان امام حسین»، «دیوان امام سجاد»، «دیوان امام حسن مجتبی»، «مذهب مدائنی»، «مذائنی و شعر امام حسن مجتبی»، «مضامین شعری» و «ویژگی‌های نسخه و روش تحقیق» نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.


در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: 


[نفس خود را به اندک چیزی قانع کن]
و امام حسن مجتبی (ع) فرمود:
[در بحر خفيف]
1.    قَنِعِ النَفْسَ بالقليل وإِلَّا / طَلَبَتْ مِنْكَ فَوْقَ مَا يَكْفِيها
معنای بیت: نفس خود را به اندک چیزی قانع کن، وگرنــه تــو را به اجابت درخواست‌هایی بسیار فراتر از حد طاقت مجبور خواهد کرد.
2.    لَیس فِيما مَضَى وَلا في الَّذِي لَمْ / يَأْتِ مِنْ لَذَّةٍ لِمُسْتَحْلِيها
شرح: استَحلاهُ: آن را شیرین یافت یا شیرین شمرد، به مذاقش شیرین آمد.
معنای بیت: [و بدان] در آنچه زمان آن گذشته و یا هنوز وقت آن فرانرسیده، هیچ لذتی برای طالبان شیرینی نیست.
إِنَّما أَنتَ طُولَ عُمْرِكَ ما عُمْــ / ــمِرْتَ فـــي السَّاعَةِ اَلتي أَنتَ فِيهـا 
معنای بیت: [و نیز بدان] که بهره تو از طول عمر، همین ساعتی است که هم‌اکنون در حال گذران آن هستی پس بکوش تا بهترین بهره را از لحظات زندگی خود ببری [و اندیشه خود را از آرزوهای دور و دراز و بلند پروازی‌های آزمندانه رها کنی!].
کتاب «دیوان امام حسن بن علی‌ (ع)» با ترجمه «حبیب راثی تهرانی» توسط «دفتر نشر فرهنگ اسلامی» در 424 صفحه روانه بازار نشر شده است. 

تصاویر
  • معرفی کتاب «دیوان امام حسن بن علی‌ (ع)»، اشعاری از کریم اهل بیت (ع)
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: