خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

کتاب زندگانی امام صادق (ع)؛ سرگذشت پیشوای مکتب
 

کتاب زندگانی امام صادق (ع)؛ سرگذشت پیشوای مکتب

اگر می‌خواهید گزارشی دقیق، کوتاه و تحلیلی درباره‌ی تاریخ زندگی امام صادق(ع) بخوانید، کتاب دکتر سیدجعفر شهیدی یکی از بهترین گزینه‌هاست.
شنبه، 22 خرداد 1400 | Article Rating

این کتاب اثری است محققانه و خرافات‌ستیز، همراه با تحلیل‌های اجتماعی که به ویژگی‌های امام صادق(ع) و وضعیت سیاسی و اجتماعی آن دوران پرداخته و با ذکر سخت گیری‌های امویان بر غیرعرب، قیام های ضد دولتی را بررسی کرده است. بحث‌های حلقه‌ی درس فقه امام(ع) و جلسات مناظره‌ی ایشان و شاگردانشان با زاهدنمایان و صوفی‌ها، معارضه‌ی سیاسی امام(ع) با منصور دوانیقی، روایتی از شهادت امام(ع) و گزیده‌ی سیره و سخنان ایشان از موضوعات این کتاب هستند.

مرحوم سیدجعفر شهیدی، نویسنده‌ی کتاب «زندگانی امام صادق(ع)»، پژوهشگر برجسته‌ی ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام است و اتفاقات را به دور از حواشی در ظرف تاریخ بررسی کرده است. او سابقه‌ی سال‌ها تحصیل در حوزه‌ی علمیه و درک محضر آیت‌الله‌العظمی بروجردی و دیگر بزرگان حوزوی را داشت و او را بنیان‌گذار مکتب تازه‌ای در تالیف تاریخ اسلام می‌دانند. مرحوم شهیدی جز همکاری در تدوین «فرهنگ معین» و «لغت‌نامه‌ی دهخدا» آثار بی‌شمار دیگری هم دارد که به زبان‌های مختلف ترجمه و بارها تجدید چاپ شده‌اند.

بخشی از متن کتاب: «امام صادق(ع) سی‌ویک سال و به روایتی سی‌وچهار سال در کنار پدرش امام باقر(ع) بوده است. در سفری که امام باقر(ع) به خواست هشام پسر عبدالملک به شام رفت، همراه او بود. از او روایت شده است چون به دمشق رسیدیم، هشام سه روز ما را نپذیرفت و روز چهارم اجازه‌ی دیدار داد. چون به مجلس او درآمدیم، بر تخت نشسته بود و فرماندهان سپاه وی در دو صف ایستاده بودند. بزرگان خاندان او نیز حضور داشتند. پس پدرم را تکلیف تیراندازی کرد، او عذر خواست و سرانجام با اصرار هشام پذیرفت و نُه تیر پی یکدیگر افکند و هر تیر بر تیر نخستین خورد. هشام را خوش نیامد و مدتی ما را ایستاده نگاه داشت. پدرم خشمگین گشت و هشام چون خشم او را دید، وی را بر سر تخت برد و دست در گردن او افکند و بر دست راست خود نشاند. پس دست در گردن من درآورد و مرا بر دست راست پدرم جای داد.»

زندگانی امام صادق(ع)
نویسنده: سیدجعفر شهیدی
دفتر نشر فرهنگ اسلامی
۱۴۰ صفحه
 

تصاویر
  • کتاب زندگانی امام صادق (ع)؛ سرگذشت پیشوای مکتب
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: