خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

کتاب «آدمی؛ یک تاریخ نوید بخش»؛ داستان باطن نیک آدم‌ها
 

کتاب «آدمی؛ یک تاریخ نوید بخش»؛ داستان باطن نیک آدم‌ها

در کتاب خواندنی، پرطرفدار و بحث‌برانگیز «آدمی» ایده‌ای رادیکال مطرح می‌شود. مفهومی که آن‌قدر در سرشت بشر نهادینه است که متوجه نمی‌شویم و از آن غفلت می‌کنیم.
یکشنبه، 19 اردیبهشت 1400 | Article Rating

روتخر برخمان، نویسنده و تاریخ‌نگار هلندی درباره‌ی یک ایده‌ی مهم صحبت می‌کند: «اغلب افراد، باطن نیکی دارند». او در کتاب «آدمی» به ما نشان می‌دهد که انسان به مهر و نیک‌خواهی تمایل دارد و این تمایل و باور می‌تواند یک تفکر نوین را شکل بدهد.

از بمباران جنگ جهانی گرفته تا جهانی واقعی که شاید تنها در رمان «سالار مگس‌ها» بتوان نمونه‌اش را یافت، از مزرعه پرورش روباه در سیبری گرفته تا جنایتی ننگین در نیویورک، از دستگاه شوک در دانشگاه ییل گرفته تا آزمایش زندان در دانشگاه استنفورد … روتخر برخمان به ما نشان می‌دهد که باور انسان به مهر و نیک‌خواهی قادر است مبنایی باشد برای تغییرات واقعی در جامعه. زمان آن فرا رسیده است تا نگاهی نو به سرشت بشر داشته باشیم. برخمان برخی از برجسته‌ترین وقایع و پژوهش‌های جهان را با دیدی کاملا بدیع می‌شکافد و بر تاریخ بشر نور می‌اندازد.

 بخشی از متن کتاب: «اگر باور داشته باشیم که نمی‌شود به اغلب افراد اعتماد کرد، با یکدیگر با همین تفکر رفتار خواهیم کرد و همه فکر می‌کنند کمتر باوری بیشتر از دیدگاه ما نسبت به دیگران در شکل گیری جهان قدرت دارد، چون در نهایت همان چیزی گیر شما می‌آید که انتظارش را داشتید. اگر بخواهید با بزرگترین چالش‌های این دوران برخورد کنید از تغییرات اقلیمی گرفته تا بی اعتمادی فزاینده ما به دیگران، به نظر من باید از دیدگاه خود درباره‌ی سرشت آدمی شروع کنیم. در باب توضیح: این کتاب موعظه‌ای درباره‌ی نیکی ذاتی مردم نیست مشخص است که ما فرشته نیستیم، موجوداتی پیچیده‌ای با وجهه‌ای نیک و وجهه‌ای نه‌چندان نیک. مسئله این است که به سراغ کدام وجهه می‌رویم؟ بیان ساده‌ی استدلال من این است ما طبق سرشت خود به عنوان کودک در جزیره‌ای نام مسکون، هنگام آغاز جنگ، هنگام وقوع فاجعه، تمایل شدیدی به سویه‌ی نیک خود داریم. شواهد علمی زیادی ارائه خواهم کرد که نشان می‌دهند دیدگاه مثبت‌تر به سرشت انسان تا چه حد واقع‌بینانه است. در عین حال متقاعد شده‌ام که اگر شروع به باورش بکنیم می‌تواند بیشتر واقعی بشود.»

آدمی؛ یک تاریخ نویدبخش
نویسنده: روتخر برخمان
مترجم: مزدا موحد
نشر نو
۴۹۵ صفحه

برای تهیه‌ی کتاب «آدمی» به فروشگاه آنلاین «باغ کتاب» به آدرس shop.bagheketab.com مراجعه کنید.
 

تصاویر
  • کتاب «آدمی؛ یک تاریخ نوید بخش»؛ داستان باطن نیک آدم‌ها
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: