خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

دکتر علی رجالی، چهره‌‌ی برجسته‌ی ریاضیات ایران
 

دکتر علی رجالی، چهره‌‌ی برجسته‌ی ریاضیات ایران

با دکتر علی رجالی، چهره‌‌ی برجسته‌ی ریاضیات ایران بیشتر آشنا شوید.
یکشنبه، 17 اسفند 1399 | Article Rating

در همان دوران دبستان بود که متوجه شد به ریاضیات بیشتر از درس‌های دیگر علاقمند است. علی رجالی سال ۱۳۴۸ در رشته‌ی ریاضی دانشگاه شیراز پذیرفته شد. آن روزها دروس دانشگاه شیراز به زبان انگلیسی تدریس می‌شدند و این برای علی جوان یک حسن بود؛ چون امکان ادامه‌ تحصیل در رشته‌ی ریاضی در ایران نبود و او باید زبانش را تقویت می‌کرد تا بتواند خارج از ایران درسش را ادامه بدهد.
2-     علی رجالی در عرض پنج سال لیسانس و فوق‌لیسانس ریاضی خود را از دانشگاه شیراز دریافت کرد و برای ادامه‌ی تحصیل به آمریکا رفت. او دکترای ریاضیات را از دانشگاه استنفورد آمریکا گرفت؛ جایی که توانست زیر نظر اساتیدی مثل پاول اردیش مشهور تحصیل کند. سال ۱۳۵۷ بود که ایران بازگشت و برای تدریس وارد دانشگاه شیراز شد.
3-    بعد از ورود به دانشگاه متوجه شد که همه چیز با دوران تحصیل او تغییر زیادی کرده. حالا دانشجوها فقط دنبال حفظ کردن فرمول‌ها بودند؛ اصطلاحات ریاضی را بلد بودند اما مفاهیم را متوجه نمی‌شدند. دکتر رجالی نمی‌توانست بی‌تفاوت باشد. تصمیم گرفت این مشکل را ریشه‌یابی و اصلاح کند. برای این هدف از شیراز به اصفهان رفت. سال ۱۳۶۱ مرکز تحقیقات معلمان را در این شهر تاسیس کرد؛ آن سال‌ها پیگیرانه به مدارس سر می‌زد، مشکلات‌شان را بررسی می‌کرد و معلمان ریاضی اصفهان را در مرکز ریاضی این شهر دور هم جمع می‌کرد.
4-     اوایل دهه‌‌ی هفتاد بود که علی رجالی و همکارانش تصمیم گرفتند برای ترغیب دانش‌آموزان به رشته‌های مهندسی، مسابقات ریاضی در سطح کشور برگزار کنند. اولین دوره‌ی این مسابقات در اصفهان برگزار شد و از دل آن، المپیاد ملی ریاضیات بیرون آمد. سال ۱۳۷۷ هم با کوشش‌های دکتر رجالی و همکارانش اولین خانه ریاضیات در اصفهان تشکیل شد؛ نهادی که حالا بیش از ۴۰ شعبه در سراسر کشور دارد.
5-    دکتر رجالی هنوز هم خودش را فقط یک معلم می‌داند. آموزگاری که همه‌ی سال‌های فعالیت حرفه‌ای‌اش را صرف آموزش ریاضیات کرده. او به خاطر تلاش‌هایش در زمینه‌ی ترویج ریاضیات، جایزه‌ی «پاول اردیش» را کسب کرده است.
عکس: امیر صادقی
 

تصاویر
  • دکتر علی رجالی، چهره‌‌ی برجسته‌ی ریاضیات ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظرات

شنبه, 11 اردیبهشت,1400

دانشجوی ایشان

بی نظیرن ایشان...

دوشنبه, 20 اردیبهشت,1400

مجید

کسی نمیداند روی چه حسابی شما ایشان را استاد برجسته ریاضیات ایران معرفی میکنید در صورتیکه حتی یک مقاله علمی ریاضی به اسم ایشان وجود ندارد و حتی یک دانشجوی دکتری فارغ التحصیل نکرده اند. باید اندکی با ایشان از نزدیک آشنا باشید تا اخلاق های عقده گونه و ایشان که ناشی از خودبزرگ بینی کاذب است را ببینید.
رفتن و تحصیل در دانشگاه استنفورد در زمانی که به راحتی به هر شخص علاقمندی از طرف دولت بورسیه تحصیل در خارج اعطا میشد کار چندان بزرگی نیست که به افتخارات ایشان افزوده اید.
افتخار یک استاد ریاضیات اصولا باید یک کار پژوهشی جدید یا نشر مقاله در مجلات معتبر بین المللی باشد نه اینکه از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

ﺳﻪشنبه, 03 آبان,1401

راد

بزرگش نخوانند اهل خرد
که نام بزرگان به زشتی برد

تمام کردن دوره شش ساله در پنج سال، تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه های دنیا، این همه فعالیت اجتماعی موثر برای بهبود کیفیت آموزش ریاضی، تاسیس خانه ریاضیات و ...
اینها همه افتخار است برای یک استاد ریاضی

نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: