خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

محمد‌مهدی شیخ‌جباری؛ جوان‌ترین چهره ماندگار
 

محمد‌مهدی شیخ‌جباری؛ جوان‌ترین چهره ماندگار

با دکتر محمدمهدی شیخ‌جباری، جوان‌ترین چهره‌ی ماندگار کشور بیشتر آشنا شوید.
یکشنبه، 10 اسفند 1399 | Article Rating

دکتر محمدمهدی شیخ‌جباری یکی از فیزیکدانان برجسته و البته جوان ایرانی است. او که سال ۱۳۵۲ در اراک به دنیا آمده است، سال ۶۹ و بعد از اینکه نتوانست به تیم منتخب المپیاد فیزیک راه پیدا کند، در کنکور سراسری شرکت کرد و رتبه‌ی سه را به دست آورد و وارد رشته‌ی مهندسی برق دانشگاه شریف شد. سه ترم هم در این رشته تحصیل کرد اما دید برق آن چیزی نیست که او می‌خواهد؛ پس تغییر رشته داد و وارد رشته‌ی فیزیک شد.
محمدمهدی جوان سال ۷۳ با کسب رتبه‌ی یک وارد مقطع کارشناسی‌ارشد و سال ۷۴ بدون کنکور وارد مقطع دکترا شد. شیخ‌جباری مقطع دکترا را هم خیلی زود پشت سر گذشت و بهمن ۷۶ فارغ‌التحصیل شد.
دکتر شیخ‌جباری بعد از گرفتن مدرک دکترا مدتی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی مشغول به کار شد. بعد از آن برای گذراندن مقطع فوق دکترا به مرکز فیزیک نظری عبدالسلام در ایتالیا رفت و بعد از آن هم سه سال در مقطع فوق‌دکترای دانشگاه استنفورد آمریکا مشغول تحصیل بود‌. سال ۸۳ بود که دکتر شیخ جباری و همسرش دکتر یاسمن فرزان به ایران برگشتند و در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی مشغول کار شدند.
 این فیزیکدان برجسته در سال‌های فعالیتش، ریاست پژوهشکده‌ی فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و ریاست شاخه‌ی فیزیک فرهنگستان علوم را در کارنامه دارد. دکتر شیخ جباری در هفتمین دوره‌ی همایش چهره‌های ماندگار، به عنوان جوان‌ترین چهره‌ی ماندگار کشور انتخاب شد.
عکس: امیر صادقی
 

تصاویر
  • محمد‌مهدی شیخ‌جباری؛ جوان‌ترین چهره ماندگار
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: