خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

داریوش فرهود؛ بنیانگذار رشته ژنتیک انسانی
 

داریوش فرهود؛ بنیانگذار رشته ژنتیک انسانی

با دکتر داریوش فرهود، از پایه‌گذاران رشته «ژنتیک انسانی» در ایران بیشتر آشنا شوید.
ﺳﻪشنبه، 28 بهمن 1399 | Article Rating

1-     داریوش فرهود سال ۱۳۱۷ در تهران و در خانواده‌ای که اکثرا پزشک بودند و علاقمند به ادبیات، به دنیا آمد. در سال‌های کودکی تحت تعالیم پدر سعی می‌کرد از همه چیز سردبیاورد و جلوی هر موضوعی یک «چرا» بگذارد و جوابش را بگیرد. داریوش به خاطر شغل پدرش سالهای ابتدایی تحصیل را در خوزستان گذراند. یازده ساله بود که به تهران بازگشتند و بقیه مقاطع تحصیلی را در مدارس دارالفنون و البرز گذراند.
2-     داریوش جوان بعد از گذراندن دوران متوسطه، آلمان را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد و وارد رشته‌ی پزشکی دانشگاه ارلانگن شد. در همان سال‌های دوره‌ی پزشکی بود که پای داریوش فرهود به ساختمان «انسان‌شناسی» دانشگاه باز شد. جایی که درمورد ژنتیک و مردم‌شناسی صحبت می‌کنند. همان جا بود که مسیر اصلی علاقه‌اش را پیدا کرد.
3-    سال ۱۳۴۸ مدرک دکترای عمومی خود را از دانشگاه ارلانگن گرفت و بلافاصله مشغول تحصیل در رشته‌ «ژنتیک انسانی» دانشگاه ماینس شد. بعد از گرفتن مدرک دکترای ژنتیک در سال ۱۳۵۱ با انگیزه و انرژی به ایران بازگشت. سال ۱۳۵۴ دکتر فرهود یکی از کسانی بود که در پایه‌گذاری رشته «ژنتیک انسانی» در دانشگاه تهران نقش مهمی را ایفا کرد.
4-     او بعد از بازگشت به ایران، نقشه‌برداری ژنتیکی از مردم ایران را شروع کرد. این تحقیق که در میان گروه‌های مختلف مردم ایران از جمعیت‌های مختلف انجام شد، چند سال طول کشید و منجر به تولید ۲۲۰ مقاله شد که نقشه‌ ژن ایرانی‌ها را به تصویر می‌کشید و اطلاعات جدیدی در اختیار جامعه دانشگاهی می‌گذاشت.
5-     دکتر فرهود از سال ۱۳۵۵ عضو کمیته اخلاق ژنتیک پزشکی سازمان بهداشت جهانی و از سال ۱۳۷۵ عضو فرهنگستان علوم است. او سال ۱۳۸۱ بعد از ۳۰ سال تحقیق و تدریس بازنشسته شد. هرچند بازنشستگی برای او تنها یک حکم کاغذی است. او هیچ وقت دست از کار نکشید.

عکس: امیر صادقی
 

تصاویر
  • داریوش فرهود؛ بنیانگذار رشته ژنتیک انسانی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: