خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

محمدحسن گنجی؛ بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین
 

محمدحسن گنجی؛ بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین

با دکتر محمدحسن گنجی، بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین بیشتر آشنا شوید.
یکشنبه، 26 بهمن 1399 | Article Rating
  1. دکتر محمد حسن گنجی سال ۱۲۹۱ در بیرجند به دنیا آمد. جایی که در کودکی یک خشکسالی و سیل بزرگ را تجربه کرد و ناخودآگاه تاثیر آب و هوا و جغرافیا را بر زندگی‌اش لمس کرد. محمدحسن بعد از گرفتن مدرک دیپلم برای ادامه تحصیل در رشته‌ حقوق به تهران آمد؛ اما چون زبان فرانسه، یکی از الزامات این رشته را بلد نبود، موفق نشد در این رشته وارد دانشگاه شود. اینجا بود که یک بار دیگر خاطرات روزهای خشکسالی و سیل بزرگ را به یاد آورد و وارد رشته جغرافی «دارالمعلمین عالی» شد.
  2. گنجی بعد از گرفتن مدرک لیسانس، برای تحصیل در دوره‌ی فوق لیسانس به دانشگاه ویکتوریای منچستر رفت و بعد از بازگشت به عنوان اولین فارغ‌التحصیل ایرانی مقطع فوق لیسانس جغرافی، در دانشگاه تهران مشغول کار شد. او ۱۴ سال در دانشگاه تهران تدریس کرد اما باز هم شوق یادگیری را نتوانست در خود خاموش کند. به آمریکا رفت و مدرک دکترایش را گرفت و دوباره برای تدریس به دانشگاه تهران بازگشت و بیش از ۲۰ سال دیگر در این دانشگاه ماند. او در دوران حضور در دانشگاه تهران ۱۰ درس جدید وارد برنامه آموزشی این دانشگاه کرد و مدتی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و معاون این دانشگاه بود.
  3. ین دانشمند بزرگ را بنیانگذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی در ایران می‌دانند. کسی که در سابقه‌اش تاسیس و ریاست سازمان هواشناسی ایران، ریاست هواشناسی منطقه آسیا، عضویت در کمیته اجرایی سازمان هواشناسی جهان، تاسیس انجمن جغرافیدانان ایران و کسب عنوان دانشمند سال هواشناسی جهان در سال ۲۰۰۱ را دارد.
     
    دکتر گنجی سال ۱۳۹۱ در سن صد سالگی از دنیا رفت؛ صد سالی که بخش عمده آن با تدریس، تحقیق و پژوهش همراه بود.

    عکس: خبرگزاری مهر
تصاویر
  • محمدحسن گنجی؛ بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: