خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

حسین استکی؛ متخصص علوم اعصاب
 

حسین استکی؛ متخصص علوم اعصاب

با دکتر حسین استکی متخصص علوم اعصاب آشنا شوید.
دوشنبه، 19 آبان 1399 | Article Rating
  1. دکتر استکی، متخصص نوروساینس ایرانی با یکی از پروژه‌های مهمش در جوامع علمی شناخته می‌شود. دکتر استکی جوان که از اصفهان به تهران آمده بود تا در دانشگاه پزشکی بخواند، در روزهای دانشجویی با دنیای جدیدی آشنا شد. نوروساینس یا علوم اعصاب حوزه‌ای بود که از همان روزهای اول دوران دانشجویی تصمیم گرفت در آن پا بگذارد. او سال ۱۳۶۷ و بعد از پایان دوره دکترای عمومی در ایران به آمریکا رفت و در رشته «فلسفه در زمینه نوروفیزیولوژی» در دانشگاه تگزاس شمالی دکترای خود را گرفت و بعد از آن دوره فوق دکترایش را در موسسه علوم مغز ریکِن ژاپن گذراند.
  2. دکتر استکی بعد از بازگشت به ایران به همراه تیمش در آزمایشگاهی در دانشگاه شهیدبهشتی پروژه «بررسی ادراک مغز» را شروع کردند. مقاله نهایی این گروه هفت سال بعد در مجله معتبر «نیچر» به چاپ رسید؛ این اولین مقاله چاپ شده در این نشریه بود که تحقيقات آن كاملا در ايران انجام شده بود.
  3. پژوهش‌های دکتر استکی و گروهش از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۵ نشان داد «دیدن» یک اتفاق پیچیده است و به فعالیت مغز انسان وابسته است.  دکتر استکی درمورد کاری که در این پروژه انجام داد می‌گوید: «در مغز انسان حدود ۸۶ میلیارد نورون وجود دارد که کارشان انجام محاسباتی است تا به ایجاد آگاهی در هر زمینه‌ای کمک کنند. برای ما مهم بود که بفهمیم این محاسبات چطور انجام می‌شوند و نتیجه‌شان چیست؟ چند میمون آزمایشگاهی را برای نمونه انتخاب کردیم و چهره‌های آشنایی را به هرکدام نشان دادیم. حالت نگاه میمون و پيام‌هاي مغزي او وقتی چهره‌ی آشنایی را می‌دید، ضبط کردیم. این پیام‌های الکتریکی از بخش‌های خاصی از مغز بیرون می‌آمدند. ما این بخش‌ها را شناسایی کردیم و در ادامه‌ی آزمایش، همین پالس‌هاي آشنا را به صورت مصنوعی در مغز میمون ایجاد کردیم. در واقع، او در آن زمان چیز دیگری می‌دید ولی ما چون به طور مصنوعی پیام «دیدن چهره‌ی آشنا» را به او القا کرده بودیم، در نهایت چیزی که ما می‌خواستیم را می‌دید.»
  4. حسین استکی از سال ۱۳۸۰ به مدت پانزده سال ریاست پژوهشکده علوم شناختی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی را برعهده داشت و از سال ۲۳۷ تا امروز که ۶۱ ساله است، در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تدریس و پژوهش می‌کند.
تصاویر
  • حسین استکی؛ متخصص علوم اعصاب
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: