خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

بهرام عکاشه؛ اولین استاد رشته زلزله‌شناسی
 

بهرام عکاشه؛ اولین استاد رشته زلزله‌شناسی

با دکتر بهرام عکاشه، پیشکسوت حوزه زلزله‌شناسی بیشتر آشنا شوید.
دوشنبه، 05 آبان 1399 | Article Rating
  1. اگر پیگیر اخبار زلزله و آسیب‌های این حادثه طبیعی باشید، حتما نامش را شنیده‌اید. «بهرام عکاشه» سال ۱۳۱۵ در نزدیکی چاه نفت شماره یک مسجدسلیمان به دنیا آمد. بعد از شرکت در کنکور، در رشته فیزیک دانشگاه تهران قبول شد و همین ورود به دانشگاه تهران مسیر زندگی او را تغییر داد. یکی از اساتید دکتر عکاشه در آن روزها دکتر حسابی بود و سر کلاس‌های «فیزیک نور» داین استاد مشهور می‌نشست.
  2. سال ۱۳۳۷ قرار شد تعدادی از دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با ژئوفیزیک در خارج از کشور، بورس تحصیلی بگیرند. دکتر حسابی و دکتر کشی‌افشار، مدیر موسسه ژئوفیزیک، اسم بهرام عکاشه را هم به عنوان یکی از دانشجویان برگزیده برای گرفتن بورس تحصیلی انتخاب کردند. عکاشه برای تحصیل در رشته «زلزله‌شناسی انتخاب شد و به فرانکفورت آلمان رفت.
  3. دکتر عکاشه دکترای زلزله‌شناسی را در آلمان گرفت و مدتی هم در مرکز زلزله‌شناسی شهر اشتوتگارت مشغول به کار شد. اما در نهایت سال ۱۳۴۸ به ایران برگشت و به عنوان استادیار در دانشگاه تهران مشغول به کار شد. سال ۱۳۶۴ بود که بهرام عکاشه به عنوان اولین نفر در ایران، کرسی استادی رشته زلزله‌شناسی را به دست آورد و تا زمان بازنشستگی مشغول تدریس این رشته بود. استادی که علاوه بر تدریس آکادمیک، بیشتر عمرش را صرف اطلاع‌رسانی به مردم و مسئولان در زمینه زلزله و اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

عکس: امیر صادقی

تصاویر
  • بهرام عکاشه؛ اولین استاد رشته زلزله‌شناسی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: