خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

رضا نیازمند؛ بنیانگذار صنایع بزرگ ایران
 

رضا نیازمند؛ بنیانگذار صنایع بزرگ ایران

با دکتر سیدرضا نیازمند، بنیانگذار بسیاری از صنایع پیشرو ایران آشنا شوید.
ﺳﻪشنبه، 28 مرداد 1399 | Article Rating
  1. بعد از اینکه دیپلمش را به عنوان یک دانش آموز متوسط از مدرسه دارالفنون گرفت، برای پیدا کردن کار به خیابان ناصر خسرو تهران رفت. خیلی زود شغلی نسبتا مناسب در یک مغازه واردکننده پمپ الکتریکی آلمانی پیدا کرد؛ اما مادرش مخالفت کرد و گفت اول باید بروی دانشگاه و بعد مشغول کار شوی. آن روزها دولت که در پی ساخت یک کارخانه ذوب‌آهن در کرج بود، دستور داده بود رشته «مهندسی معدن و ذوب فلزات» در دانشکده صنعتی ایران و آلمان تشکیل شود. او در این دانشگاه درس خواند و دوره‌های کارآموزی را گذراند و بعد برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. جایی که به او امکان تحصیل در دوره دکترا را دادند اما قبل از ارائه پایان‌نامه، به خاطر بیماری مادرش تحصیل را نیمه تمام گذاشت و به ایران برگشت. هرچند بعد از سالها توانست مدرک دکترای مدیریت خود را دریافت کند.
  2. رضا نیازمند بعد از ورود به ایران، وارد مرکزی به نام «مرکز راهنمایی صنایع ایران» شد. کمی بعد «وزارت صنایع و معادن» مدیریت این مرکز را به نیازمند داد و او در سال ۱۳۴۱ سازمان مدیریت صنعتی راتاسیس کرد. کم کم این سازمان و خدماتش گسترش پیدا کردند و از دولت جدا شد اما دکتر نیازمند ۱۲ سال مدیرعامل این سازمان بود و تا زمان بازنشستگی، آن را تنها نگذاشت. او که بعدها چهار سال و نیم معاون صنعتی و معدنی وزارت صنایع و معادن بود،با تلاش‌های بسیار در سال ۱۳۴۶ سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور را تاسیس کرد. سازمانی که قصه تاسیس آن را در کتاب «یادمان» نوشته است.
  3.  او در سال‌های کار در این سازمان، صنایع بزرگی مانند ماشین‌سازی اراک، تراکتورسازی تبریز و بعد مس سرچشمه را در سال ۱۳۵۰ تاسیس کرد. اما کمی بعد از تاسیس مجتمع مس سرچشمه، پزشکان تشخیص دادند که باید کار سنگین را کنار بگذارد چون از لحاظ روحی و جسمی دیگر توان تحمل آن فشار کاری را ندارد.
  4. دکتر نیازمند سال ۱۳۹۶، در ۹۶ سالگی از دنیا رفت اما نام او برای همیشه در صنعت ایران ماندگار شد.
تصاویر
  • رضا نیازمند؛ بنیانگذار صنایع بزرگ ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: