خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

«پدر طب اطفال در ایران» را بشناسید
 

«پدر طب اطفال در ایران» را بشناسید

او در هجده سالگی با رویای پزشک شدن وارد شهر رن فرانسه شد و در همان سال اول توانست جایزه «لابراتور تشریح» دانشکده پزشکی را به دست بیاورد.
یکشنبه، 25 خرداد 1399 | Article Rating
  1. محمد قریب، پسری که سال ۱۲۸۸ در تهران به دنیا آمد، جزو اولین گروه دانشجویانی بود که برای ادامه تحصیل به فرانسه رفتند. او در هجده سالگی با رویای پزشک شدن وارد شهر رن فرانسه شد و در همان سال اول توانست جایزه «لابراتور تشریح» دانشکده پزشکی را به دست بیاورد. در سال چهارم دانشگاه توانست در آزمون «اکسترنا»ی بیمارستان پاریس قبول شود و در سال هشتم حضورش در فرانسه، به عنوان اولین ایرانی در کنکور انترنی این دانشگاه قبول شد.
  2. دکتر قریب بعد از یازده سال زندگی در فرانسه به ایران برگشت و با همراهی یکی از شاگردانش به نام «مرتضی مشایخی» توانست مردم را به تزریق واکسن تشویق و بیماری «فلج اطفال» را نابود کند. او توانست برای اولین بار در ایران عمل تعویض خون را انجام دهد و نام خود را به عنوان یکی از بنیان‌گذاران انتقال خون در کشور ماندگار کند.
  3.  محمد قریب در سالهای فعالیتش توانست «نشان دانش» را از دانشگاه تهران، «نشان درجه اول فرهنگ»را از وزارت آموزش و پرورش و «نشان عالی لژیون دونور» را از دولت فرانسه دریافت کند. او بخش مخصوص کودکان را در بیمارستان هزار تختخوابی تاسیس کرد و در سال ۱۳۱۹ اولین کتاب تخصصی بیماری‌های کودکان را به چاپ رساند.
  4. دکتر قریب  روز سه‌شنبه اول بهمن‌ماه ۱۳۵۳، به دلیل بیماری سرطان مثانه در محل کارش، بیمارستان مرکز طبی کودکان از دنیا رفت. طبق وصیتش او را در قبرستان شیخان قم و در نزدیکی قبر پدرش به خاک سپردند.
  5. در حال حاضر یک بخش از موزه «تاریخ علوم پزشکی تهران» به یادگارهای دکتر قریب اختصاص دارد. می‌توانید با بازدید از این بخش، با زندگی شخصی و حرفه‌ای این پزشک بزرگ بیشتر آشنا شوید.

تصویرسازی: محمدرضا دوست‌محمدی‌

تصاویر
  • «پدر طب اطفال در ایران» را بشناسید
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: