خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

مادر محیط‌زیست ایران را بشناسید
 

مادر محیط‌زیست ایران را بشناسید

با مه‌لقا ملاح مادر محیط‌زیست ایران آشنا شوید.
یکشنبه، 25 خرداد 1399 | Article Rating
  1. مه‌لقا ملاح ۱۰۲ سال پیش در بندرگز به دنیا آمد. سال ۱۳۲۲ دیپلم گرفت و سال ۱۳۳۵ در حالی که کارمند دانشکده‌ی حقوق دانشگاه تهران بود، تحصیل در رشته‌ی جامعه‌شناسی این دانشگاه را آغاز کرد. او بعدها برای گذراندن دوره‌ی دکترا به پاریس رفت و در همان روزها دوره‌ی کتابداری را هم در دانشگاه ملی فرانسه گذراند. ملاح سال ۱۳۴۵ به ایران برگشت و به عنوان کتابدار کتابخانه‌ی دانشکده‌ی هنرهای زیبا شروع به کار کرد و بعد از دوسال، به ریاست کتابخانه‌ی «مرکز تحقیقات روانشناسی ایران» منصوب شد.
  2. ماجرای علاقمند شدن او به فعالیت‌های محیط‌زیستی خیلی اتفاقی رقم خورد: «آن سال، دو کتاب «Cybernetics» و «pollution & environment» به دستم رسید. چون مربوط به علوم جدید بودند، خودم شروع کردم به خواندن و کدگذاری. دیدم واقعا طبیعت دارد نابود می‌‌شود. افتادم به مطالعه درمورد آلوده‌کننده‌ها.» همین باعث شد خانم ملاح اردو‌‌‌های دانشجویی زیادی به مناطق مختلف ایران برگزار کند تا وضعیت آلاینده‌‌‌‌ها را به استادان و دانشجویان دانشگاه تهران نشان بدهد.
  3. از دل همان فعالیت‌ها، سازمان محیط‌زیست ایران تشكيل شد. مه‌لقا ملاح از سال ۱۳۵۲ فعالیت‌‌‌‌های مختلفی مثل آموزش و پاکسازی مناطق آلوده به کمک مردم و سخنرانی‌‌‌‌هايي در دانشگاه‌‌‌‌ها براي آگاه‌کردن جامعه‌ي دانشگاهی از محیط‌زیست در ایران را انجام می‌داد. اما درنهايت سال ۷۲ بود که با ثبت یکی از اولین ‌‌‌‌‌‌NGOها به نام «‌‌‌جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌زیست» کار رسمی خودش را در حوزه‌ی محیط زیست شروع کرد.
  4. مه‌لقا ملاح که فرزند خدیجه افضل وزیری، از روزنامه‌نگاران ایرانی و نوه‌ی بی‌بی‌خانم استرآبادی از نویسندگان معروف دوره‌ی مشروطه است، با فعالیت‌های تاثیرگذارش در حوزه‌ی محیط‌زیست، نام خود را مثل دیگر زنان خانواده‌اش ماندگار کرد.
تصاویر
  • مادر محیط‌زیست ایران را بشناسید
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: