خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

نگاهی به زندگی نویسنده «سووشون»
به مناسبت سالروز درگذشت سیمین دانشور
 

نگاهی به زندگی نویسنده «سووشون»

به مناسبت سالروز درگذشت سیمین دانشور نگاهی به زندگی این نویسنده معاصر فارسی می‌اندازیم.
یکشنبه، 18 اسفند 1398 | Article Rating
  1. او که ۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ در شیراز به دنیا آمده، آثار مهمی مثل سووشون و جزیره سرگردانی را در ادبیات فارسی به جا گذاشته. مهم‌ترین اثر دانشور رمان «سووشون» است.
  2.  امسال ۵۰ سالگی انتشار سووشون بود. این رمان که اولین بار در تیرماه سال ۱۳۴۲ منتشر شد، تا به حال به ۱۰ زبان ترجمه شده است.
  3. سیمین دانشور که دکترای زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران دارد، سال ۱۳۳۱ بعد از گذراندن دوره یک ساله رشته زیبایی‌شناسی در دانشگاه استنفورد، به ایران بازگشت و از همان موقع همراه همسرش جلال آل‌احمد در خانه‌ای در محله دزاشیب تهران ساکن شدند. دانشور بعد از مرگ جلال در سال ۱۳۴۸ در آن خانه ماند و تا آخر عمر همان جا زندگی کرد. این روزها خانه سیمین و جلال توسط شهرداری تهران خریداری شده و به شکل یک خانه موزه در معرض بازدید علاقمندان ادبیات فارسی قرار گرفته است. جالب است که بدانید این زوج ادبیات ایران، سال‌ها در این خانه با نیما یوشیج همسایه بوده‌اند.

بخشی از رمان سووشون را با هم بخوانیم:

«گریه نکن خواهرم. در خانه‌ات درختی خواهد رویید و درخت‌هایی در شهرت و بسیار درختان در سرزمینت. و باد پیغام هر درختی را به درخت دیگر خواهد رساند و درخت‌ها از باد خواهند پرسید: در راه که می‌آمدی سحر را ندیدی؟‌»

تصاویر
  • نگاهی به زندگی نویسنده «سووشون»
  • نگاهی به زندگی نویسنده «سووشون»
  • نگاهی به زندگی نویسنده «سووشون»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: