خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

مطالعه کتاب‌های تاریخی بر افزایش وحدت جامعه تأثیرگذار است
 

مطالعه کتاب‌های تاریخی بر افزایش وحدت جامعه تأثیرگذار است

یک کارشناس علوم دینی مطالعه قرآن و کتاب‌های تاریخی را از عوامل مهم در حفظ وحدت بین مسلمانان دانست.
دوشنبه، 26 شهریور 1403 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، حجت الاسلام عبداله هادیان پیرامون هفته وحدت اسلامی گفت: وحدت اصل اساسی اسلام است و خداوند متعال می‌خواهد مردم یک امت واحده باشند. آیه 103 سوره مبارکه آل عمران می‌گوید به ریسمان الهی چنگ بزنید و از تفرقه بپرهیزید. این آیه از دشمنی مردم در گذشته می‌گوید و اینکه اسلام می‌خواهد مردم دور هم جمع شوند و قلب‌های آن‌ها به هم نزدیک شود و به وحدت برسند.
هادیان ادامه داد: در بحث وحدت باید درباره اشتراکات صحبت کرد. تقریب مذاهب این نیست که هرکسی حرف خود را بزند و هرکسی را به دین خود دعوت کند. وحدت یعنی هردو به رسمیت شناخته شوند و با مباحثه و استدلال علمی حول محور اسلام و قرآن پیش برویم. مانند سیره علمای بزرگ ما مثل علامه امینی و علامه عسگری که با استفاده از روایات اهل سنت مبانی اسلام و وحدت‌آفرین را تبیین می‌کردند.
وی درباره اهمیت مفهوم وحدت گفت: قرآن و نبوت از مهم‌ترین محورهای وحدت است. اگر وحدت نباشد بین مسلمانان تفرقه ایجاد می‌شود. همانطور که دشمنان به دنبال چند دستگی بین مسلمانان هستند و فرقه‌های مختلفی از ادیان مانند وهابیت برای اهل سنت و بهائیت برای شیعیان ایجاد می‌کنند. این مسئله در تاریخ هم ایجاد شده است. مثلاً بنی عباس با منزوی کردن امامان و در مقابل مطرح و برجسته کردن فلاسفه غربی متوجه اهمیت ایجاد تفرقه شده بودند.
این کارشناس علوم دینی گفت: در قرآن در آیات مختلفی به بحث وحدت اشاره شده است. آیات 103 تا 105 سوره مبارکه آل عمران از جمله این آیه‌هاست. خداوند متعال در این آیات می‌گوید زمانی را به یاد بیاورید که با هم دشمن بودید اما خداوند قلوب شما را به هم نزدیک کرد و به وسیله پیامبر شما را از ورود به آتش جهنم نجات داد. در ادامه این آیات، به مردم را به امت واحده توصیه می‌کند و اینکه شبیه کسانی نباشید که تفرقه و اختلاف ایجاد می‌کنند. 
حجت الاسلام هادیان با اشاره به اهمیت افزایش آگاهی به وسیله کتاب و تأثیر آن در وحدت جامعه گفت: امیر المؤمنین (ع) می‌فرمایند: «مردم دشمن چیزی هستند که به آن جهل دارند». در فضای غبار آلود امروز تنها کتاب به کار ما می‌آید. علم همیشه خنثی کننده فتنه‌هاست. اگر بخواهیم در مسیر وحدت حرکت کنیم، باید آگاهی داشته باشیم وگرنه بیشتر دشمن تولید می‌کنیم تا دوست. این مسئله تنها با رجوع به کتاب‌ها اتفاق می‌افتد. مثلاً یکی از کتاب‌هایی که رهبر معظم انقلاب با توجه به شرایط زمانه ما در زمینه مطالعه تاریخ توصیه کرده‌اند، «سرگذشت استعمار» به قلم «مهدی میرکیایی» است. 
هادیان با تأکید بر اهمیت مطالعه تاریخ در تقویت وحدت گفت: در بین کتاب‌ها در کنار قرآن و کتاب‌های عقاید، کتاب‌های تاریخی بسیار تأثیرگذار است. با مطالعه تاریخ قواعد و الگوهای آن را می‌شناسیم؛ همچنین متوجه می‌شویم که ائمه در بحث وحدت چگونه برخورد کردند. مثلاً امیر المؤمنین (ع) در زمان قتل خلیفه سوم، برای دفاع از او حضور پیدا کردند و این مسئله به عامل وحدت تبدیل شد. 
وی در پایان افزود: ما نیاز به کتاب‌های مرجع فکری داریم که نظام فکری ما را اصلاح کند. کتاب‌هایی که بتوانیم در ابتدا نظام فکری خود را با آن‌ها بسازیم. اگر بخواهیم در هر حوزه فکری ورود کنیم باید در ابتدا یک نظام فکری صحیح برای خود بسازیم سپس با سایر حوزه‌های فکری آشنا شویم تا قدرت تحلیل مطالب مختلف را به‌دست بیاوریم. همچنین در مطالعه کتاب نیز باید به افکار و عقاید نویسنده توجه کنیم چرا که عقاید ما را شکل می‌دهد.
 

تصاویر
  • مطالعه کتاب‌های تاریخی بر افزایش وحدت جامعه تأثیرگذار است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: