خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

«دم را دریاب» اثری شبیه به «هامون» مهرجویی
بررسی رمان دم را دریاب در رویداد «کتابخانه نیمه‌شب»:
 

«دم را دریاب» اثری شبیه به «هامون» مهرجویی

سعید اسلام‌زاده منتقد و کارشناس ادبیات درباره کتاب «دم را دریاب» گفت: این کتاب با فیلم «هامون» ارتباط مفهومی دارد. شخصیت اصلی هر دو اثر سؤال‌هایی مشابه هم در زندگی دارند.
یکشنبه، 29 بهمن 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «دم را دریاب» اثر «سال بلو» همراه با ضبط برنامه رادیویی «کتابخانه نیمه‌شب» روز سه‌شنبه ۲۴ در باغ کتاب برگزار شد. این برنامه هر سه شنبه شب از ساعت 18 تا ۲۳ با كارشناسی سعید اسلام‌زاده و اجرای محمدحسین امیدی در این مجموعه علمی و فرهنگی برگزار می‌شود و پنجشنبه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ از رادیو تهران موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز به روی آنتن می‌رود.
در ابتدای برنامه اسلام‌زاده کارشناس و منتقد با اشاره به ارتباط کتاب «سال بلو» فیلم «هامون» اثر «داریوش مهرجویی»گفت:  هامون یک آدم عادی در جامعه است. فقط کمی باسوادتر، روشن‌فکرتر و فلسفه‌دوست‌تر از بقیه است. سوال‌هایی در ذهنش دارد و شباهتش با شخصیت «هرتسوک» در همین سوال‌ها و رفتارهاست. او می‌پرسد: من از کجا آمده‌ام؟ چه کاری دارم می‌کنم؟ پدرم واقعاً می‌تواند هویت من باشد؟
این منتقد ادامه داد: این رمان یکی از بهترین و آثار «سال بلو» است. وقتی که قرار شد جایزه نوبل را بگیرد، در اعلامیه جازه آمده بود که این نویسنده بخاطر نگاه دقیق و موشکافانه‌اش به انسان معاصر و پرسش‌های فلسفی که از او در قصه‌ها، داستان‌ها و رمان‌هایش می‌پرسد، این جایزه را از ما دریافت می‌کند.
اسلام‌زاده در پایان گفت: نکته‌ای که در مورد سال بلو باید در ذهن داشته باشیم، این است که او یک آدم چندفرهنگی است. او یک مهاجر روسی است که پدر و مادرش نیز مهاجران روسی و یهودی‌تبار بودند. او ابتدا به کانادا مهاجرت کرد و سپس به آمریکا رفت و در دو شهر مهم آمریکا، یعنی شیکاگو و نیویورک، زندگی کرد. این نگاه چندفرهنگی که «سال بلو» داشت، در کارهایش مؤثر بود و برای همین شخصیت‌هایی که طراحی می‌کرد و در کتاب‌هایش بودند، شخصیت‌های چندلایه‌ای بودند که باعث جذابیت آن‌ها می‌شد.
 

تصاویر
  • «دم را دریاب» اثری شبیه به «هامون» مهرجویی
  • «دم را دریاب» اثری شبیه به «هامون» مهرجویی
  • «دم را دریاب» اثری شبیه به «هامون» مهرجویی
  • «دم را دریاب» اثری شبیه به «هامون» مهرجویی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: