خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

کتاب «شاهنامک»؛ اسناد زندگی و آثار فردوسی به زبانی کودکانه
در آیین رونمایی از کتاب «شاهنامک» مطرح شد:
 

کتاب «شاهنامک»؛ اسناد زندگی و آثار فردوسی به زبانی کودکانه

دبیرکل بنیاد فردوسی گفت: در کتاب «شاهنامک» بر اساس اسناد ابیات جا افتاده و داستان زندگی فردوسی را با زبانی روان و ساده منتشر کردیم.
پنجشنبه، 19 بهمن 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، آیین رونمایی از نخستین نسخه آموزشی و نمایشی «شاهنامک» به همت بنیاد فردوسی، مؤسسه فردوسی توسی، خانه کتاب و ادبیات ایران و باغ کتاب تهران عصر روز پنجشنبه 19 بهمن‌ماه در باغ کتاب تهران با حضور یاسر موحدفر نویسنده کتاب، دبیرکل بنیاد فردوسی و مدیرعامل مؤسسه فردوسی توسی، نرگس صافی مدیر آموزش بنیاد فردوسی و مشاور هنری کتاب «شاهنامک» و عباس بهمنش مشاور نمایشی این اثر برگزار شد.
در آغاز این مراسم موحدفر دبیرکل بنیاد فردوسی گفت: روایتی که فردوسی از تاریخ 10هزارساله ما بیش از هزارسال پیش سروده شده و شاعران زیادی تلاش کردند از فردوسی تقلید کنند اما موفق نبودند. همچنین شخصیت‌های بزرگی همچون حمدالله مستوفی شاهنامه را ویرایش کرده‌ و حتی آن را ادامه داده‌اند اما آثار آن‌ها دیده نشد. این مسئله نشان می‌دهد که کسی نمی‌تواند جای فردوسی را بگیرد. 
وی ادامه داد: به گفته مستوفی شاهنامه فردوسی 60هزار بیت بود که در حال حاضر 50هزار بیت از آن موجود است. به دلیل از نبود 10هزار بیت از شاهنامه، برخی داستان‌ها قابلیت نمایشی بودن خود را از دست داده‌اند.
دبیرکل بنیاد فردوسی با اشاره به ویژگی‌های کتاب شاهنامک گفت: تلاش ما در شاهنامک به کار بردن متنی روان بود. در این اثر نسخه‌های شاهنامه‌های کهن و تذکره‌ها، موضوع‌ها، ابیات جا افتاده و داستان زندگی فردوسی را پیدا کردیم. تلاش ما این بوده که سند‌های مربوط به فردوسی را پیدا و منتشر کنیم. یکی از این اسناد، کتاب «شاهنامک» است که ابیات گمشده شاهنامه در تاریخ نیز در آن وجود دارد. این ابیات شامل داستان‌های آغازین می‌شود.
نویسنده کتاب «شاهنامک» ادامه داد: این کتاب دو زبانه و شامل گزیده‌ای از داستان‌های آغازین شاهنامه است و توسط «هلن زیمرن» به انگلیسی ترجمه شده است. همچنین این کتاب برای اجراهای نمایشی کودکان و نوجوانان بسیار سبک و قابل حمل است.
در ادامه برنامه صافی مدیر آموزش بنیاد فردوسی گفت: برای نوشتن کتاب «شاهنامک» تمام کتاب‌های شاهنامه در داخل و خارج از ایران خوانده شده و چکیده بهترین نسخه‌های شاهنامه به زبانی ساده است که مخاطب آن کودکان و نوجوانان هستند. همچنین این کتاب حرکت‌گذاری شده است که خواندن آن برای کودکان و نوجوانان ساده شود. 
وی ادامه داد: در بخش پایانی کتاب نگارگری و نقاشی داستان‌های آغازین شاهنامه آمده که حاصل کار 12 دوره از هنرجویان هنرهای شاهنامه‌ای از سراسر ایران و جهان است. هنرمندان این آثار از تمام گروه‌های سنی بودند که تنها در 8 ساعت اثر هنری خود را خلق کردند. به این آثار مدرک دانشگاهی تعلق گرفت و در نمایشگاه‌هایی در معرض دید عموم قرار گرفت. 
در کنار آیین رونمایی از کتاب «شاهنامک»، کارگاه نقاشی با محوریت داستان‌های شاهنامه برای کودکان و نوجوانان با محوریت ترسیم و رنگ‌آمیزی داستان‌های شاهنامه برگزار شد. 
 

تصاویر
  • کتاب «شاهنامک»؛ اسناد زندگی و آثار فردوسی به زبانی کودکانه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: