طبق سند تحولی جدیدی که در مجموعه باغ کتاب تهران تدوین شده است، رویدادهای فرهنگی مختلفی برگزار خواهد شد تا از این طریق، تحول مدنظر در این مجموعه ایجاد گردد. این سند تحول براساس اسناد بالادستی آموزش و پرورش و حوزه کودک و نوجوان با محوریت شناخت خویشتن، خلقت و پرودگار نوشته شده است.
شناختهای مختلف و لازم برای کودک و نوجوان و توجه به اصل توانمندسازی، از استعدادیابی این گروه هدف شروع شده و تا ایجاد مهارتهای متناسب با این افراد ادامه مییابد.
رویداد «ایران آینده3» با همین اهداف در باغ کتاب طراحی و اجرا شده است. البته اجرای این رویداد در مجموعه باغ کتاب تهران به نوعی طراحی شده است که ایران آینده با محوریت کتاب اجرا شود و بابت همین راهبرد، از همه تیمها و شرکتهای همکار خواسته شد کتابهای مرتبط با موضوع خود را به مخاطب معرفی کنند.
رویداد ایران آینده از 11 تا 22 بهمنماه هر روز از ساعت 9 تا 22 میزبان کودکان، نوجوانان و خانوادههاست. مجموعه فرهنگی باغ کتاب تهران، متولی برگزاری این رویداد بوده و شبکه نهال، شبکه پویا، شبکه امید و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این اقدام، همیار باغ کتاب خواهند بود.
بخشهای باغ کتاب برای رویداد ایران آینده
این رویداد از بخشهای مختلفی تشکیل خواهد شد. در طبقه همکف باغ کتاب تهران دو بخش بازی دیجیتال ایجاد شده است تا دختران و پسران نوجوان به طور جداگانه با بازیهای متعدد و مختلف به رقابت میپردازند. به نحوی که در این بخش، ۸۰ کودک و نوجوان به طور همزمان میتوانند بازی کنند.
بخش بازیهای مبتنی بر علوم شناختی هم از دیگر برنامههای طراحی شده برای این رویداد است. در این بخش شرکتهایی که در تولید بازی دارای نماد «هوشا» (بازیهایی که ظرفیتهای شناختی بچهها را افزایش میدهد)، با ارائهی تولیدات خود و تست آن توسط کودکان، دست به عرضه و فروش محصولات بازی پایهی خود میکنند. به این طریق، هم از تولید داخلی حمایت میشود و هم کودکان، به سمت بازیهای شناختی و مناسب سوق داده میشوند. این بخش با همکاری ستاد علوم شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری ایجاد شده است. شرکتهای دانش بنیان نیز در این بخش، با مجموعه باغ کتاب همکاری دارند.
همچنین برگزاری گعدههای گفتگو با خانواده ها در جهت شناخت اهمیت ظرفیتهای شناختی کودکان و نوجوانان و توجه به رسانهها و کتابها و بازیهایی که برای فرزندانشان انتخاب میکنند با تسهیلگری کارشناسان ستاد علوم شناختی در کنار فرصت بازی بچهها، در بخش علوم شناختی مستقر در پردیس مغز انجام خواهد شد.
این جشنواره بخشی مربوط به آموزش کدنویسی و برنامه نویسی برای نوجوانان نیز دارد. در این بخش با بومیسازی بازی ماینکرافت همراه با بازی، برنامه نویسی آموزش داده میشود. در بخش دیگری با عنوان «پارک هوشمند» تجربهای از بازی با ابزارهای نوین و هوشمند مبتنی بر واقعیت مجازی را بطور فردی یا خانوادگی بدست میآورید. این سه بخش بیش از هر چیزی مبتنی بر هوش مصنوعی و تکنولوژی VAR است. اتفاق بینظیر دیگری که در پارک هوشمند و به کمک هوش مصنوعی میافتد این است که بچهها با کمک این ابزار، ایدههای داستانی خود را به قصه تبدیل کرده و همچنین برای قصههای خود با کمک هوش مصنوعی، تصویرسازی میکنند.
تبادل کتاب با همکاری کانون پرورش فکری
علاوه بر موارد فوق، یک مرکز تبادل کتاب برای کودکان ایجاد شده است تا اگر کودکی در این مدت، کتابی خوانده و برایش تکراری شده، میتواند محتوای آن را ارائه کرده و ارائه دیگر کودکان را نیز شنیده تا در صورت تمایل، کتابهای خود را با یکدیگر جابهجا کنند. این مرکز با همکاری کانون پرورش فکری کودکان اداره شده است. به طور کلی، هدیه دادن کتاب به بچهها و تشویق و ترغیب آنها به کتابخوانی از رئوس این برنامههاست.
در بخش دیگر براساس تستهای روانشناسی، استعدادیایی، اختلالات و دیگر تستهای روانشناسی، کودکان در آزمونهای مختلف شرکت کرده و با استفاده از روانشناسانی که همانجا حضور دارند، استعداد خود را در مسیر شکوفایی قرار میدهند و یا برای مشکلات خود، مسیری پیدا خواهند کرد.
بخش ایرهاکی و بخش فوتبال دستی هم همچنان در این رویداد وجود دارد. همچنین رویداد طراحی کاراکتر از ۱۹ تا ۲۲ بهمنماه در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار خواهد شد. در این رویداد، کودکان با کمک بعضی اساتید مربوطه، قهرمانان ذهنی خود را در قالب کارکترهایی خلق میکنند.
بخش لیزر تگ هم از دیگر بخشهای باغ کتاب تهران در این رویداد است. این بخش که در طبقه فوقانی و قسمت روباز این مجموعه فرهنگی برگزار میشود.
از گفتگوی آزاد تا آشپزی
استیجی برای گفتگوی آزاد با مدیریت استاد حق پناه نیز در نظر گرفته شده است. در این استیج، همراه با بازیهای مختلف، مباحث اجتماعی و چالشهای گوناگونی مورد واکاوی قرار خواهد گرفت. در این استیج برنامه دیگری که در اصل با فرمت تدتاک اجرا میشود، به نام «گنگ باحالها» وجود دارد که کودکان از شکستها، موفقیتها و دلایل آنها خواهند گفت و توسط دیگر دوستان، امتیاز میگیرند.
اما این همه ماجرا نیست. در زون آشپزی، چهار گروه ۴ نفره با یکدیگر به رقابت پرداخته و یک داور همراه با چند تسهیلگر، به کودکان در این رقابت کمک میکنند.
باغ علم کودک هم به طور رایگان پذیرای فرزندان شماست. همچنین در سرزمین رباتهای باغ کتاب تهران، نوجوانان با امور مختلف مربوط به رباتیک از جمله اسکرتچ و کدنویسی آشنا خواهند شد. همچنین برنامههای دیگر شامل تنپوشهای مورد علاقه مخاطب و آتش بازی نیز برای کودکان و نوجوانان اجرا شود.
موثر بودن برای ساخت آینده
هدف اصلی از این رویداد، افزایش انگیزه و امید و ارتقای اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان است. در حقیقت وقتی فرزند ما در یک جمع حضور یافته، با دیگرانی از جنس خودش بازی و رقابت میکند، در نزد آنها صحبت کرده، نقد میشود،
نقد میکند و تعاملات اجتماعی گوناگون را تجربه میکند، از پس آنها برمیآید و با تکنولوژی روز دنیا مستقیماً کار میکند، همه این موارد باعث افزایش اعتماد به نفس، بالا رفتن انگیزه و ارتقای توانمندی کودکان میشود. موثر بودن و احساس موثر بودن در ساخت آینده جامعه، حسی است که در این فرایند در کودکان ایجاد شده و باعث تعالی شخصیتی آنها میشود.
در سال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار کودک و نوجوان در این رویداد شرکت کردند. امسال بناست از اطلاعاتی که از کودکان و نوجوانان شرکت کننده به دست میآید برای تشکیل یک دیتاسنتر مورد رجوع نهادهای فرهنگی مختلف استفاده شود.
در طول برگزاری این رویداد، هر روز یک ساعت پخش زنده از شبکه نهال و شبکه امید برقرار خواهد بود.