خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

درخشش باغ کتاب با برنامه «کتابخانه نیمه شب»
در بیست و یکمین دوره جشنواره کتاب و رسانه اتفاق افتاد:
 

درخشش باغ کتاب با برنامه «کتابخانه نیمه شب»

مجموعه فرهنگی باغ کتاب، از تیرماه ۱۴۰۲ تا کنون، سه‌شنبه‌ها میزبان برنامه «کتابخانه نیمه شب» با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی است که در قالب نمایش و با حضور علاقمندان در باغ کتاب تهران اجرا می‌شود و پنج‌شنبه‌ها از رادیو تهران به سمع شنوندگان رادیو می‌رسد.
ﺳﻪشنبه، 10 بهمن 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، مجموعه فرهنگی باغ کتاب، از تیرماه ۱۴۰۲ تا کنون، سه‌شنبه‌ها میزبان برنامه «کتابخانه نیمه شب» با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی است که در قالب نمایش و با حضور علاقمندان در باغ کتاب تهران اجرا می‌شود و پنج‌شنبه‌ها از رادیو تهران به سمع شنوندگان رادیو می‌رسد.

از همین رو، در بیست و یکمین دوره جشنواره کتاب و رسانه که ناظر به موضوعات مربوط به کتاب، رسانه و پیوند این دو مقوله فرهنگی است، سرکار خانم هدی فلاح تندیس برنامه و جایزه برگزیده در محور برنامه ترکیبی را بابت ساخت و تهیه‌کنندگی برنامه «کتابخانه نیمه شب» به دست آوردند.
در توضیح برنامه «کتابخانه نیمه شب» لازم به ذکر است: شعار این برنامه این است که با حضور شما اتفاق می‌افتد و فرقش با برنامه‌های دیگر در حوزه کتاب این است که حتما مردم در آن حضور دارند. مخاطب «کتابخانه نیمه شب» فقط قشر کتاب‌خوان نیست. بلکه مخاطب آن، همه مردم است، چون قرار است همه مردم به این چیز‌ها فکر بکنند.

در خصوص نحوه اجرای این برنامه باید گفت‌ که از قبل به مخاطب اعلام می‌شود که قرار است این هفته این کتاب در برنامه «کتابخانه نیمه شب» بررسی شود، شما کتاب را بخوانید و بیایید در باغ کتاب تا در مورد آن حرف بزنیم. قسمت‌ها و بخش‌هایی از کتاب نقد می‌شود و فرض بر این است که احتمالا مخاطبی این کتاب را نخوانده باشد. پس خط اصلی قصه به صورت بخش‌هایی روایی و نمایشی در برنامه اجرا می‌شود تا مخاطب اساسا قصه را از دست ندهد. یعنی دوباره شکلی از اقتباس در برنامه وجود دارد و این باعث می‌شود مخاطبی که کتاب را نخوانده بتواند در جریان باشد.
همچنین بخش نقد کتاب نیز توسط آقای سعید اسلام‌زاده اجرا می‌شود و غیر از آن، یک بخش بحث آزاد هم هست که به درون‌مایه و تم کتاب می‌پردازد. نکته جالب این است که در این برنامه، از نسل‌های مختلف باهم گفت‌وگو می‌کنند و برنامه «کتابخانه نیمه شب» به عنوان رسانه باید فضایی را ایجاد کند تا مردم بتوانند با هم حرف بزنند و این ارتباط نسلی شکل بگیرد. واقعیت این است که هر نسلی درباره هر موضوعی یک نگاه خاصی دارد و ما باید بتوانیم با همدیگر حرف بزنیم و نگاه‌هایمان را به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم جامعه بهتری داشته باشیم.
راه‌اندازی رادیو باغ کتاب به‌زودی
رادیو یکی از قدیمی‌ترین وسایل ارتباط جمعی است که نقش مهمی در انتشار اطلاعات، آموزش، سرگرمی و ترویج فرهنگ داشته و دارد. رادیو می‌تواند به روش‌های مختلف در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی موثر واقع شود. در همین راستا، رادیو باغ کتاب تهران راه‌اندازی خواهد شد. در حال حاضر پیگیری‌های لازم برای این موضوع در حال انجام است تا تولیدات رادیویی مربوط به کتاب توسط مجموعه باغ کتاب افزایش یافته و به ارتقای فرهنگی کشور کمک کند.

مجموعه فرهنگی باغ کتاب، رسالت ترویج کتاب و کتابخوانی دارد و همواره تلاش می‌کند به روش های مختلف این مهم را عملی سازد. از سوی دیگر، طبیعی‌ست که برخی از هموطنان ما به دلایل مختلف امکان حضور در این مجموعه را نداشته باشند. مجموعه باغ کتاب تلاش می‌کند با این برنامه به خانه مردم برود تا این مشکل را نیز به شکلی که در توان این مجموعه است، حل کند.
 

تصاویر
  • درخشش باغ کتاب با برنامه «کتابخانه نیمه شب»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: