خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

جشنواره فیلم رشد در باغ کتاب برگزیدگان خود را شناخت
 

جشنواره فیلم رشد در باغ کتاب برگزیدگان خود را شناخت

پنجاه و سومین اختتامیه جشنواره فیلم رشد با حضور وزیر آموزش و پرورش عصر روز چهارشنبه 6دی‌ماه در باغ کتاب برگزار شد.
چهارشنبه، 06 دی 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، مراسم اختتامیه پنجاه و سومین جشنواره فیلم رشد عصر روز چهارشنبه 6دی ماه در باغ کتاب تهران برگزار شد. در این مراسم رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، رضا مجدی مدیرعامل باغ کتاب تهران و جمعی از شخصیت‌ها و فعالان فرهنگی کشور حضور داشتند. 
در ابتدای مراسم حسین عبادتی دبیر جشنواره فیلم رشد با اشاره به شرکت‌کنندگان این جشنواره گفت: «3760 اثر از 60 کشور دنیا در این رویداد حضور داشتند. 1393 اثر به مرحله داوری نهایی راه پیدا کرده که امروز برگزیدگان اعلام می‌شود.»
وی ادامه داد: «جشنواره فیلم رشد قدیمی ترین جشنواره سینمایی ایران و سومین جشنواره آموزشی دنیا است. فیلم‌های این جشنواره در سراسر کشور، از سینماها تا مدارس به نمایش در می‌آید و نمایش فیلم را در کشور خواهیم داشت که چهار و نیم میلیون مخاطب را شامل می شود.»
در ادامه این مراسم اسکندر مومنی با اشاره به اهمیت پیشگیری در حوزه مواد مخدر گفت: «اعتیاد یکی از آسیب‌های اجتماعی است و برای مقابله با آن پیشگیری یکی از اولین گزینه‌هاست. دانش‌آموزان و خانواده آموزش و پرورش اولویت ما در زمینه پیشگیری هستند، چرا که دوران جوانی و نوجوانی مهم‌ترین دوران برای پیشگیری است.»
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: «هنر بستری برای انتقال مفاهیم پیشگیری است و در بین همه هنرها، سینما مهم‌ترین نقش را دارد زیرا منظومه همه هنرهاست. همین‌جا اعلام می‌کنیم در موضع پیشگیری از اعتیاد آماده حمایت از پیشنهادهای هنری هنرمندان هستیم و از آن‌ها مدد می‌طلبیم.» 
در بخش بعدی مراسم رضامراد صحرایی به سخنرانی پرداخت و گفت: «این جشنواره یک فرصت کم نظیر برای نشان دادن اثر هنر نمایش برای یادگیری است. آموزش و پرورش هر کشور سیمای واقعی آن کشور را به تصویر می‌کشد. تصویر آینده هر روستا و شهر و کشور را از مدرسه آن می توان دید. اگر مدرسه پر از هنر و آموزش با زبان هنر باشد ببینید چه آینده روشنی خواهیم داشت. برای داشتن مدرسه قوی باید آموزش را ابزارهای اثربخش دیگر عجین کنیم و یکی از آن ابزار هنر است.»
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «آموزش و پرورش آینه عملکرد مسئولان در برابر آینده است. اولین جایی که از ناهماهنگی سازمان‌ها رنج می‌برد مدرسه است و اولین جایی که از وحدت آنها سود می‌برد مدرسه است. باید همه برای مدرسه متحد شویم. حل همه معضلات از مدرسه با مدرسه و در مدرسه امکان‌پذیر است.»
صحرایی گفت: «جشنواره رشد به دلیل هماهنگی اینکه تمام دستگاه‌های متولی را از دریچه هنر هماهنگ می‌کند، مهم است. خصوصاً هنر هفتم که اثرگذاری بیشتری نسبت به سایر هنرها دارد.»
وی با اشاره به اهمیت نقش مهم معلمان در برگزاری این جشنواره گفت: «معلم محوری‌ترین عناصر شکل دهنده این هنر است و بیش از هر چیز دیگری می‌توانند آینده را شکل دهد. معلم باید در مرز دانش تخصصی خودش حرکت کند و به ابزار و فنون مسلط باشد. گاهی یک فیلم و ایده هنرمندانه بیش از نیم سال تحصیلی آینده را نزدیک می‌کند. اگر می‌خواهید فراتر از آموزگاری بروید و پروردگار هم باشید ابزار یگانه هنر است که می تواند شما را به این جایگاه برساند.»
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «هدف چنین جشنواره‌هایی حرکت معلمان از ایستایی به پویایی است. آموزش و پرورش باید با درک اهمیت فیلم و هنر به یاری آموزش سنتی برود. این جشنواره جلوه‌ای از زیبایی‌های درون نظام آموزش و پرورش است. جشنواره رشد نمادی از توانایی معلمان، فرهنگیان و فرهنگ‌دوستان این مرز و بوم است.»
در بخش پایانی برنامه محمد خزاعی گفت: «جشنواره فیلم رشد، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی کشور است که در این دوره با نگاهی متفاوت و خلاقانه برگزار شد.»
رئیس سازمان سینمایی گفت: «احیای جشنواره رشد‌ می‌تواند به احیای فیلم‌های آموزشی در کشور کمک کند. جشنواره رشد بستر مهمی برای نشان دادن کارکردهای تصویر در نظام‌ تعیلم‌ و تربیت است؛ چرا که تأثیر یک تصویر یا فیلم‌ می‌تواند چندین برابر یک کتاب باشد.»
وی ادامه داد: «امروز در دنیا، آموزش بر اساس رسانه‌های تصویری است. اگر می خواهید بدانید کشوری توسعه می یابد یا نه‌، لازم نیست سراغ فناوری‌ها و کارخانه‌ها ‌بروید. این‌ها را می‌توان خرید یا کپی کرد؛ بلکه لازم است برای دیدن‌ توسعه ‌به‌ سراغ پیش دبستانی‌ها و دبستان‌ها بروید و ببینید آن‌ها چگونه و چه‌ چیزی آموزش می‌دهند؟ اگر کودکان را پرسشگر، خلاق، نظم‌پذیر ، دارای روحیه مشارکت جمعی بار آوردند آن کشور توسعه خواهد یافت.»
خزاعی در پایان گفت: « ۳۲ هنرستان دخترانه و ۳۱ هنرستان پسرانه در کشور فعال هستند و درحوزه سینما و فیلم‌سازی فعالیت می‌کنند. تا پایان سال ۱۰ هنرستان جدید نیز احداث می‌شوند و این نشان از اهمیت هنرستان‌های دخترانه و پسرانه نزد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.»
در جریان برگزاری پنجاه و سومین اختتامیه جشنواره فیلم رشد از 35 اثر برگزیده در 4بخش اصلی بین‌الملل، ملی، فرهنگیان و دانش‌آموزان تقدیر شد.
 

تصاویر
  • جشنواره فیلم رشد در باغ کتاب برگزیدگان خود را شناخت
  • جشنواره فیلم رشد در باغ کتاب برگزیدگان خود را شناخت
  • جشنواره فیلم رشد در باغ کتاب برگزیدگان خود را شناخت
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: