خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

 باغ کتاب به «حافظ» مزین شد
در آستانه شب یلدا؛
 

باغ کتاب به «حافظ» مزین شد

در آخرین روزهای پاییز جنب و جوشی در کشور پدیدار می‌شود که از انتظار برای برپایی «یلدا»، این جشن دیرینه حاصل می‌شود. این روزهای باغ کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیست و نمودهای عینی چشم‌به‌راهی برای این جشن کهن و فرهنگی را می‌توان در طراحی باغ دید.
ﺳﻪشنبه، 28 آذر 1402 | Article Rating

به گزارش روابط‌عمومی باغ کتاب تهران، در آخرین روزهای پاییز همچون روزهای پایانی سال جنب و جوشی در کشور پدیدار می‌شود؛ جنب و جوشی که از انتظار برای برپایی «یلدا»، این جشن دیرینه حاصل می‌شود. این روزهای باغ کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیست و نمودهای عینی چشم‌به‌راهی برای این جشن کهن و فرهنگی را هم می‌توان در طراحی محیطی با درون‌مایه‌ یلدایی دید؛ هم در رویدادهای مختلف نظیر مسابقه و بازی برای بچه‌ها، قصه‌گویی ننه سرما و حافظ‌خوانی.

 

یلدا کهن‌ترین جشن ایران زمین قدمتی ۸ هزار ساله و آداب و آیینی دارد؛ برخی با تفال به حافظ و دورهمی و بعضی نیز با شاهنامه‌خوانی و روایت قصه‌های کهن، بلندترین شب سال را سپری می‌کنند.

 

یکی از آیین‌های شب یلدا تفال با دیوان حافظ است؛ گشودن دیوان اشعار لسان الغیب با نیت بهروزی و شادکامی و طلب فال دل خویش از او. ناشران بسیاری اشعار این شاعر پرآوازه را در کتاب‌هایی با طرح جلد، قطع و رنگ و لعاب مختلف منتشر کرده‌اند تا این اثر فاخر به راحتی در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

 

آغاز فصل زمستان از دیرباز و در برخی از نقاط ایران با «شاهنامه‎خوانی» که بخش جدایی‌ناپذیر شب یلدا دانسته شده‌، همراه است. مردم ایران برای پاسداشت هرچه بهتر شب چله که در فهرست میراث‌های ناملموس فرهنگی جهان ثبت شده است سراغ شاهکار سخن‌سرای ایرانی، فردوسی می‌روند و «شاهنامه» می‌خوانند.

 

نقل خاطرات و قصه گویی پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها نیز یکی از مواردی است که یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیرتر می‌کند. در این میان نیز برخی «هزار و یک شب» را تورق می‌کنند و داستان‌هایی را از زبان شهرزاد مطالعه می‌کنند. سروستانِ باغ کتاب هم به استقبال بلندترین شب سال رفته و مزین شده است به حافظ و هزارویک شب. این آثار را هم می‌توانید با حضور در سروستان باغ  تهیه کنید.

تصاویر
  •  باغ کتاب به «حافظ» مزین شد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: