خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

بیان هنری از مظلومیت غزه، صدای آن را ماندگار می‌کند
معاون فرهنگی وزیر ارشاد اسلامی:
 

بیان هنری از مظلومیت غزه، صدای آن را ماندگار می‌کند

عصر شعر «به نام مادر» با محوریت گرامیداشت یاد و خاطره مادران و کودکان شهید غزه، همزمان با ایام عزاداری حضرت فاطمه زهرا (س) عصر روز دوشنبه 20 آذرماه در باغ کتاب تهران برگزار شد.
دوشنبه، 20 آذر 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، محفل عصر شعر «به نام مادر» در پاسداشت یاد و خاطره مادران و کودکان شهید فلسطینی و گرامیداشت ایام فاطمیه و با همکاری کمیته انتفاضه فلسطین در سالن شماره 8 این باغ برپا شد. در این نشست یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله حسینی عضو مجمع جهانی اهل بیت، سید مجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی، فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده قوه مقننه و همچنین علیرضا قزوه، محمد رسولی، نغمه مستشار نظامی، الهام صفالو و جمعی از چهره‌های فرهنگی و ادبی کشور حضور داشتند.
در حاشیه این نشست کتاب‌هایی با موضوع زندگی و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با تخفیف به علاقه‌مندان عرضه شد.
حمایت وزارت ارشاد از شاعران و مجالس شعر آیینی
در ابتدای این نشست یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی با تقدیر از برگزاری این نشست در ایام عزاداری فاطمیه گفت: «مؤثرترین واکنش فرهنگی کشور به وقایع غزه شعر است که واکنشی سریع و اثرگزارگذار است. بیان هنری از مظلومیت غزه، صدای آن را ماندگار می‌کند.»
احمدوند ادامه داد: «مظلومیت فلسطین و مظلومیت حضرت فاطمه زهرا (س) شبیه به هم هستند. همانطور که مدفن حضرت زهرا (س) زمین گمشده است، فلسطین هم زمین گمشده و حقی غصب شده است. همانطور که زمین مدفن حضرت زهرا با ظهور امام زمان (عج) مشخص می‌شود، شاید تکلیف این سرزمین غصب شده نیز به دست حضرت زهرا مشخص می‌شود.»
وی گفت: «معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از چنین آثاری حمایت و از برگزاری چنین برنامه‌هایی کمک و از آن پشتیبانی و همچنین از پیشنهادات در این زمینه استقبال می‌کند.»
اتفاقات فلسطین را ادامه کربلا می‌دانیم
در ادامه برنامه حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله حسینی عضو مجمع جهانی اهل بیت ضمن خواندن ابیاتی درباره مظلومیت مردم فلسطین و با اشاره به تبلیغات رژیم اشغالگر قدس گفت: «در ارتش رژیم صهیونیستی برای کشتن زنان باردار فلسطینی تبلیغ می‌شود، درحالی‌که آن‌ها خود را اخلاقی‌ترین ارتش جهان می‌دانند. اما در این روزها شاهد اوج جنایت، ظلم، گستاخی و شقاوت این رژیم هستیم.»
حسینی ادامه داد: «با اتفاقات غزه چهره واقعی این رژیم مشخص شد و در این روزها در ۲هزار و ۶۰۰ نقطه از سراسر جهان علیه رژیم اشغالگر قدس تظاهرات برگزار شده است؛ به‌خصوص در کشورهای آمریکا و انگلیس.»
وی با اشاره به همزمانی این رویداد با ایام فاطمیه گفت: «امروز اتفاقات فلسطین را ادامه کربلا می‌دانیم. چیزی که در فلسطین اتفاق افتاد در کربلا هم اتفاق افتاده است.»
مسئله فلسطین همه افراد را کنار هم جمع می‌کند
در ادامه برنامه سید مجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی گفت: «سخت‌ترین جنگی که بتوان تصور کرد در غزه در جریان است. بیش از 7هزار کودک و 5هزار مرد در غزه شهید شده‌اند. کار شاعر و هنرمند نیز استخراج زیبایی‌ها از دل سختی‌ها و شرایط ناگوار است.»
وی با اشاره به مقاومت مردم غزه گفت: «تمام تکنولوژی‌های جنگی روز را علیه مردم غزه که با دست خالی مبارزه می‌کنند، به کار گرفته‌اند، اما توان رزمی آن‌ها باقی مانده و این در تاریخ بشریت سابقه نداشته است.»
سید مجتبی ابطحی در این مراسم با اشاره به محوریت مراسم یاد شده، گفت: «نقش خانواده و خانه در میان فلسطینیان خصوصاً غزه دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ بزرگان خانواده محوریت قرار دارند از این رو مشاهده می‌شود که بیش از یک هزار و پانصد خانواده به کلی شهید شده اند. تقید به خانواده رمز تداوم مقاومت در بین مردم غزه است.»
دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین مجلس اظهار کرد: «صهیونیست‌ها طی هفته‌های گذشته فشارهای زیادی به خانواده‌های فلسطینی وارد کردند تا آنها غزه را ترک کنند و این درحالی است که هیچ فردی از این سرزمین خارج نشده و در مقابل ۶۸۰ فلسطینی  نیز به داخل غزه وارد شده اند.»
وی ادامه داد: «شاعران و نویسندگان از جمله نخبگان در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند لذا در مقابل رخدادهای اخیر در سرزمین های اشغالی خصوصاً در غزه مسئول هستند. در این مدت رؤسای چند دانشگاه در خارج از کشور بخاطر حمایت از عدالت‌خواهی برکنار شدند؛ در واقع این امر نشان می‌دهد هر فردی در هر جایگاهی باید برای تبیین عدالت‌خواهی ایفای نقش کند.»
دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین مجلس بیان کرد: «مسئله فلسطین موضوعی است که می‌تواند همه افراد را کنار هم جمع کند و این درحالیست که ما هنوز نتوانسته‌ایم مسیر آرمان‌خواهی در این عرصه را برای نسل آینده خوب تبیین کنیم. اگر این کار به درستی انجام شود. قطعاً بر روی آن‌ها نیز تأثیر خواهد داشت.»
وی خاطرنشان کرد: « باید تلاش کنیم در تولید آثار ادبی و هنری، جامع نگری صورت بگیرد و آیندگان را مدنظر قرار دهیم. در واقع نسل آتی هدف ناتوی فرهنگی است و در این راستا نخبگان اعم از شاعران و نویسندگان نقش مهم و پررنگی برای مقابله با این مهم بر عهده دارند.»
مادران فلسطینی نماد مقاومت هستند
فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده قوه مقننه در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: «امروز مقاومت به بهترین شکل ممکن در میان شاعران جاری شده است.»
وی ادامه داد: «وقتی ستم‌ستیزی بخشی از زندگی افراد می‌شود، شعر فقط بیان احساسات نیست بلکه با هدف بیان مقاومت به شکلی هنری انجام می‌شود.»
قاسم پور با مقایسه غزه و جنگ تحمیلی گفت: «تفاوت چیزی که در غزه اتفاق افتاده است، نسبت به سایر جنگ‌ها، روایت مقاومت در غزه است. در دفاع مقدس نیز چنین تجربه‌ای اتفاق افتاد. در حقیقت وقتی دفاع بخشی از زندگی شود، در تمام شئون و سبک زندگی جاری می‌شود.»
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: «در این شرایط است که نقش زنان در مقاومت پررنگ می‌شود. همچنین مادران روحیه مقاومت را تداوم می‌بخشند و آن را به فرزندان خود منتقل می‌کنند. مادران فلسطینی نمادهایی برای مقاومت هستند. این مسئله برگ برنده مردم فلسطین در مقابل دشمن خود است. این تفاوت با ادبیات منتقل می‌شود.»
در جریان این نشست شاعران و فعالان ادبی کشور همچون علیرضا قزوه، حمید هنرجو، مجتبی حاذق، مهرداد مهرابی، نغمه مستشار نظامی، سعیده حسین‌جانی، محدثه آشتیانی، فاطمه افشاریان و الهام صفالو ابیاتی را در رسای حضرت فاطمه زهرا (س) و مظلومیت مادران و کودکان شهید غزه قرائت کردند.
 

تصاویر
  • بیان هنری از مظلومیت غزه، صدای آن را ماندگار می‌کند
  • بیان هنری از مظلومیت غزه، صدای آن را ماندگار می‌کند
  • بیان هنری از مظلومیت غزه، صدای آن را ماندگار می‌کند
  • بیان هنری از مظلومیت غزه، صدای آن را ماندگار می‌کند
  • بیان هنری از مظلومیت غزه، صدای آن را ماندگار می‌کند
  • بیان هنری از مظلومیت غزه، صدای آن را ماندگار می‌کند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: