خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

«فکربازیا» و تقویت خلاقیت کودکان در باغ کتاب تهران
 

«فکربازیا» و تقویت خلاقیت کودکان در باغ کتاب تهران

مؤسسه باغ کتاب تهران از بخش‌های مختلف با رسالت علمی و فرهنگی تشکیل شده است و «فکربازیا» از بخش‌های پرمخاطب و جذاب باغ کتاب محسوب می‌شود.
شنبه، 18 آذر 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، بسیاری از والدین، در صدد کشف استعداد فرزند خود هستند که «فکربازیا» این امکان را در اختیارشان قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از مجموعه «فکربازیا»، می‌توانید گزارش ما درباره این مجموعه را در ادامه ‌بخوانید.
اینجا شهربازی نیست
مجموعه‌ دو هزار مترمربعیِ «فکربازیا» بر اساس هوش گاردنر طراحی شده و مناسب سن ۳ تا ۱۵ سال است. ۳۲ بازی دارد که همگی هدفمند است و باعث بروز خلاقیت در بچه‌ها می‌شود. هر کدام از بازی‌ها، مربی آموزش‌دیده مخصوص به خودش را دارد، یعنی بازی‌ها مربی‌محورند و بازی زیر نظر مربیان با ایجاد حس تفریح و بازی در کودک انجام می‌شود. برای «فکربازیا» مهم است که مربی‌ها ارتباط خوبی با بچه‌ها برقرار کنند و پشتیبانی و توضیحات لازم را ارائه بدهند. بنابراین، «فکربازیا» شهربازی نیست.
در بدو ورود، خانواده‌ها در صورت تمایل می‌توانند درخواست مشاوره توسط منتورهای متخصص حوزه روان‌شناسی را بدهند تا فرزندشان در حین بازی، مورد ارزیابی قرار بگیرد و در انتها، گزارش تحلیلی از عملکرد کودک و پیشنهاداتی در حوزه نقاط ضعف و نقاط قوت کودکشان دریافت کنند.
«فکربازیا» با برگزاری کارگاه‌های مختلف از جمله فن بیان، کنترل خشم، تعامل با کودک پرخاشگر، تقویت هوش‌های چندگانه و غیره سعی دارد گامی کوچک در جهت رشد و توانمندی کودکان این مرز و بوم بردارد.
علاوه بر این، بازی‌ها امکان تجربه‌کردن می‌دهد. مثلا بچه‌ها آشپزی کردن را دوست دارند. شاید کمتر مادری اجازه بدهد بچه‌ها در خانه کیک بپزند و با آرد و خمیر بازی کنند ولی وقتی در محیط آشپزخانه «فکربازیا» قرار می‌گیرند خودشان کروسان درست می‌کنند و خودشان حاصل دسترنجشان را می‌خورند که خیلی لذت‌بخش است و به بالا رفتن اعتمادبه‌نفس بچه‌ها کمک می‌کند.
امروز اکثریت ما آپارتمان‌نشین هستیم و کمتر به خاک و طبیعت دسترسی داریم. در باغچه «فکربازیا» بچه‌ها با طبیعت ارتباط برقرار می‌کنند. خاک و کود مورد استفاده در باغچه، مورد تایید وزارت بهداشت است.
«فکربازیا» هزینه ورودی ندارد. خانواده‌ها می‌توانند بیایند بازی‌ها را ببینند و به مقدار تعداد بازی انتخابی، کارت خود را شارژ کنند یا مبلغی را معین و به همان میزان از بازی‌هایی که مناسب سن فرزندشان است استفاده کنند.
«فکربازیا» پنج بخش دارد: طبیعت‌بازیا، ساخت‌بازیا، صدابازیا، تلاش‌بازیا و رازبازیا. در هر بخش، اینفوگرافی‌هایی وجود دارد که هوش غالب در هر بازی را نشان می‌دهد. شعار «فکربازیا» این است: «فکر کن، بازی کن، توانمند شو.»

 

طبیعت‌بازیا

در بخش طبیعت‌بازیا، باغ‌بازی، جورچین حیوانات، خانه‌بازی، هنرکده، ساخت اسلایم و ماسه رنگ وجود دارد.
باغ ‌بازیا برای مثبت چهار سال است، فصل‌ها را برای بچه‌ها توضیح می‌دهند، این‌که هر فصل چه میوه‌هایی دارد و چه اتفاقاتی درش می‌افتد. نحوه کاشت، داشت و برداشت را بلد می‌شوند، بچه‌ها می توانند یک بذر واقعی را داخل گلدان بکارند و آن گلدان را با خودشان به خانه ببرند. ازشان خواسته می‌شود مراقب گیاه باشند و مراحل رشدش را ببینند، بعد اگر خواستند از گیاهشان برای «فکربازیا» عکس بفرستند تا در فضای مجازی‌شان منتشر کنند.
جورچین حیوانات، نحوه ماکت‌سازی را به بچه‌ها آموزش می‌دهد. در فضای چمن مصنوعی می‌توانند ماکت ویلا، کلبه و هر مکانی که رفته یا دیده‌اند را بسازند. در قسمت دیگرش، تعدادی پازل مگنتی هست که با توجه به چهارتا طرح روی دیوار، پازل‌ها را می‌چینند. پارچه «شهر کوچک من» هم علائم راهنمایی رانندگی را  آموزش می‌دهد و بچه‌ها شماره‌های ضروری مثل آتشنشانی را یاد می‌گیرند.
بخش دیگر، رنگ‌بازی است. طرح‌های آماده برای رنگ‌آمیزی با مدادرنگی، رنگ انگشتی، گواش یا آبرنگ داریم و یا کاغذ سفید برای رنگ‌آمیزی طرح دلخواه به بچه‌ها می‌دهند. خانه‌بازی‌شان مناسب بچه‌های یک‌ساله و یک‌ونیم‌ساله است. خاله‌بازی‌طور است.
هنرکده سه بخش دارد: سرمدادی، عطرسازی و جواهرسازی. نمونه‌های سرمدادی را روی ویترین قرار داده‌ایم و در شکل موش، خرگوش، فیل یا هر طرحی که دوست داشته باشند با کمک مربی درست می‌کنند. اسانس‌های عطرسازی هیچ آسیبی به بچه ها نمی‌رساند و با خیال راحت می‌توانند عطر دلخواهشان را درست کنند. جواهرسازی هم درست کردن دستبند با مروارید و سنگ‌های تزئینی است.
برای ساخت یک اسلایم، بچه‌ها با مواد اولیه‌ی موجود می‌توانند از ابتدا اسلایم خودشان را درست کنند، اینکه چه رنگی باشد یا چه موادی داخلش باشد مثل پودرهای اکلیکی یا سنگ‌های مخصوص اسلایم.
ماسه رنگی اینطور است که بچه‌ها یک طرح چوبی برچسب‌دار را انتخاب می‌کنند، مربی برچسب را جدا می‌کند و مرحله به مرحله بهشان توضیح می‌دهد چطور سطح کارشان را با ماسه‌های رنگی دلخواهشان رنگ‌آمیزی کنند.
تلاش‌بازیا
یکی از بازی‌ها در این بخش، جیم‌بازیا است که زیپ‌لاین، اسکایپ‌لاین و بازی‌های تعادلی دارد. نوعی بازی حرکتی_جنبشی مناسب سنین ۵+ است اما صخره‌نوردی را ۵ تا ۱۲ ساله‌ها می‌توانند استفاده کنند و سه مرحله صعود دارد.
لیزر ماز هم چهار مرحله‌ای است و بچه‌های ۴سال به بالا ابتدا با مدت زمان بیشتر و نور لیزری کمتر می‌توانند شروع کنند تا به مرحله زمان کمتر و نور لیزری بیشتر برسند و بدن‌هایشان را از میان نورها بدون برخورد با آن‌ها عبور بدهند.
در تلاش‌بازیا، مسابقه ماشین هست که بچه‌ها روی دوچرخه‌ها می‌نشینند و هرچه سریع‌تر رکاب بزنند ماشینشان روی پیست با سرعت بیشتری حرکت می‌کند. چهار مرحله‌ای‌ست و بزرگسالان هم می‌توانند با این وسیله بازی کنند.
پلیس‌بازیا، بازی در ۲۰دقیقه با چند سناریو مختلف است. شناسایی سارق کیف، پیدا کردن بسته‌های گم شده، و یافتن لگوهای غرفه مهندسی ساختمان، سناریوهای پلیس‌بازیاست.
تیراندازی با تفنگ ساچمه‌ای هم از دیگر بازی‌هایی است که سنین بالای ۶ سال می‌توانند متقاضی استفاده از این بخش باشند.


ساخت‌بازیا 
در مهندسی ساختمان، بچه‌ها می‌توانند لگوهای بزرگ را با جرثقیل  جابه‌جا کنند و ساختمان یا برج بسازند. لگوها کمی سفت هستند و سخت بسته می‌شوند، بنابراین مناسب سنین ۵ سال به بالا هستند.
 مهندسی برق را بچه‌هایی انتخاب می‌کنند که علاقمند به دانستن درباره نیروگاه‌ها و نحوه تولید برق هستند. در این قسمت، سیم‌کشی را تجربه می‌کنند. روی دوچرخه می‌نشینند و رکاب می‌زنند که با توجه به نیروی حرکتی_جنبشی ایجاد شده، مثلا چراغ‌های شهری روشن می‌شود.
در بخش آشپری، بچه‌ها خمیر آماده‌ی کروسان پچ‌پچ که از کارخانه برای «فکربازیا» ارسال می‌شود را با وردنه باز می‌کنند و با انتخاب یکی از انواع طعم‌های شکلات، کروسان را می‌پیچند. مربی، کروسان‌ها را به نام هر کودک داخل سینی فر می‌گذارد و بعد از پخته شدن، کروسان هر کودک را به خودش می‌دهد.
 خوش‌مغزه‌بازیا با بخش آشپزی متفاوت است. اینجا، درست کردن نان سبوس دارند که بعد از پخت در تنور برقی، با پنیر و گردو به بچه‌ها می‌دهند تا میل کنند. تزئین کیک درست‌شده با مواد ارگانیک و عسل، آماده کردن پنکیک و کاپ‌کیک با شیره خرما و تزئین با شکلات و اسمارتیز و ترافل، از قسمت‌های جذاب خوش‌مغزه‌بازیا است.
درست کردن آبنبات با مواد سالم که به دندان‌ها آسیب نمی‌رساند و استفاده از برچسب‌های خوراکی در آن هم در خانه شکلات انجام می‌شود.
در کوک‌بازیا، تعدادی عروسک و ماسک روی میز چیده شده که بچه‌ها می‌توانند نحوه دوخت یکی از این‌ها را آموزش ببینند، همان‌جا بدوزند و با خودشان به خانه ببرند.
تمام کاردستی‌های خوراکی و غیرخوراکی که بچه‌ها در بخش‌های مختلف درست می‌کنند برای خودشان است و می‌توانند همراهشان ببرند.
صدابازیا
یکی از بازی‌ها دابسمش است. متن ترانه بعضی از خواننده‌های مجاز را جلوی روی بچه‌ها قرار می‌دهند تا با آهنگی که پخش می‌شود همخوانی کنند.
در هارپ‌لیزر، نورهای لیزری در ساز چنگ هست که بچه‌ها می‌توانند به نورها دست بزنند و صدای موسیقی خودشان را بشنوند.
یکی از بخش‌ها اجرای نمایش است. مربی، یک قصه را با بچه‌ها تمرین می‌کند، بعد روی سن اجرا می‌شود. خانواده‌ها می‌توانند جزء تماشاچیان نمایش باشند.
رادیو و گزارشگری هم از بخش‌هایی است که بچه‌ها یاد می‌گیرند چطور تن صدایشان را تنظیم کنند و تست صدا بدهند. متن شعر، قصه یا خبر به انتخاب کودک در اختیارش قرار می‌گیرد و او شروع به خواندن می‌کند. بیشتر بچه‌ها دوست دارند گزارشگر ورزشی بشوند. در همین بخش، گریم صورت هم انجام می‌شود.
رازبازیا
اتاق فرار «فکربازیا» سه‌تا اتاق و دوتا سناریو دارد. یکی از سناریوها «نوش‌داروی سحرآمیز» است. سنین ۸+ می‌توانند وارد اتاق فرار بشوند. روندش معمایی است و اصلا ترسناک نیست. سناریو جدیدشان ماجرای یک بازمانده جنگی است که در مدرسه‌ای پنهان شده و یک بمب هم آن‌جاست. بچه‌ها باید بروند آن بمب را خنثی کنند.
در اتاق گذر از بدن، بچه‌ها عینک VR به چشم می‌زنند و به صورت واقعیت مجازی می‌توانند اعضای بدن را ببینند. پرطرفدارترین بخش بدن، قلب و مغز است. در توضیح قلب، مواردی مثل بالن زدن و فنر انداختن نشان داده می‌شود که برای بزرگسالان هم جذاب است.
نقش درمانی «فکربازیا»
«فکربازیا» با گروه‌هایی که مسئولیت کودکان اوتیسم یا کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست را به عهده دارند همکاری می‌کند تا از خدمات «فکربازیا» در قالب پکیج مدارس به صورت رایگان استفاده کنند.
بعضی خانواده‌ها بعد از اثرگذاری بازی‌ها بر روی فرزند بیمارشان، مشتری ثابت «فکربازیا» شده‌اند که معمولا در طول هفته به فکربازیا مراجعه می‌کنند تا خدمات خصوصی‌تر در فضای خلوت‌تری دریافت کنند. مثلا کودکی هست که هفته‌ای چهاربار با مربی مخصوص به خودش می‌آید، توانمندتر شده و روحیه بهتری پیدا کرده است.
یا نوجوان شانزده‌ساله‌ای به فکربازیا می‌آید که بیماری خاص‌اش، چندبرابر شنیدن صداهاست و مشکل صرع دارد. کم بیناست و با بالاتر رفتن سن‌اش به سمت نابینایی می‌رود. او با مربیان ما دوست است و محیط اینجا را دوست دارد. نمی‌تواند به مکان‌هایی مثل شهربازی به خاطر سروصدا برود. بازی‌های ما به کاهش روند بیماری‌اش کمک کرده و به نسبت روزهای اول که نمی‌تواست وارد غرفه نور و صدا بشود، الان با صدای پایین می‌تواند از این غرفه هم استفاده کند. دست‌ورزی‌اش قوی شده و روحیه بهتری دارد.

تصاویر
  • «فکربازیا» و تقویت خلاقیت کودکان در باغ کتاب تهران
  • «فکربازیا» و تقویت خلاقیت کودکان در باغ کتاب تهران
  • «فکربازیا» و تقویت خلاقیت کودکان در باغ کتاب تهران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: