خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

اتمسفر فرهنگی جامعه را باید تغییر دهیم
یکی از ذاکرین اهل بیت در جایزه کتاب مداحان مولف مطرح کرد:
 

اتمسفر فرهنگی جامعه را باید تغییر دهیم

به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی، همایش جایزه کتاب مداحان مؤلف و شب شعر حماسه مظلومیت و اقتدار در باغ کتاب تهران برگزار شد.
شنبه، 11 آذر 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، نخستین جایزه کتاب مداحان مؤلف و شب شعر حماسه مظلومیت و اقتدار با شعرخوانی شاعران و نوحه سرایان برجسته جبهه مقاومت به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی در روزهای گذشته برگزار شد.
این برنامه به میزبانی باغ کتاب تهران و مشارکت خانه مداحان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین، سازمان هیئت و تشکل‌های دینی روز یکشنبه ٢٨ آبان از ساعت ١٨ تا ٢٠ در باغ کتاب تهران برگزار گردید.
«قاسم رضایی» از مادحین تحصیل کرده، مولف و منتخب در عرصه مدح و ستایش گری اهل بیت (س) و بازرس خانه مداحان بوده که از آثار ویژه ایشان در این عرصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
هدایت پنهان با موضوع نقش شبکه وکالت در پیام رسانی ائمه(ع ) از حضرت جواد (ع) تا حضرت ولیعصر (عج). بررسی ۳۰ وکیل در عصر چهار امام همام با تصحیح دکتر رجبی روانی و حجه الاسلام حمیدآقایی و با مقدمه زیبای دکتر محمدرضا سنگری. ۲ .نوشته نانوشته بررسی موضوع دوات و قلم (ان الرجل لیحجر) از منابع اهل سنت و امامیه۳.پاسخ به شبهات پیرامون مصائب حضرت زهرا (س) مقتل مستند و اشعار و نوحه فاخر ۴ .اعجاز بیان بررسی تاریخچه خطابه – انواع خطابه و موضوعات پیرامون سخنوری ۵ .مختصری از عتبات عالیات. بررسی اجمالی مشاهد و مقابر موجود در ۷ شهر عراق (نجف، کوفه، کربال، کاظمین، بغداد، مدائن و سامرا، مورد استفاده، مدیران ، روحانیون و مداحان کاروانها) ۶ .مقتل شاسی و شیوه‌های روضه خوانی، بررسی عناصر متشکله مقتل شناسی، شیوه ها و بررسی تعامل متاخر و متقدم .۷ .آئین هیات داری ، اولین کتاب در بررسی شرح وظایف گردانندگان هیات‌های مذهبی ۸ .هنجاری های مداحی، بخش اول، وحدت جهان اسالم و اثبات اینکه وحدت استراتژیک است نه تاکتیک و فتاوای مراجع عظام در این خصوص. ۹ .آئینه انقلاب شامل اشعار مناسبت‌های ۴۰ ساله انقلاب و دفاع مقدس. ۱۰.کشکول مداحی شامل اصول مداحی ، شعرشناسی ، آداب و ...۱۱ .اخلاق مداحی، شامل یازده فصل در سیره و اخلاق تبلیغ و بررسی زندگی برخی از آبرومندان درگاه امام حسین از جمله مرحوم آهی، ناظم، شاه بهاری، هاشمی دانا، فکری اردبیلی، شیخ رضا سراج و۱۲ .بررسی تعزیه، به عنوان یک نمایش مذهبی تاثیر گذار شرایط و ضوابط آن  ...از جمله این آثار است.
رضایی یکی از کسانی است که در این برنامه حاضر بوده و در ادامه گفت‌وگویی که با ایشان داشته‌ایم که می‌خوانید.

 

از نظر شما برگزاری این چنین مراسم ها در مجموعه های فرهنگی مانند باغ کتاب چه نتایج مثبتی می تواند داشته باشد؟
پیشنهاد ابتدایی برای ما برگزاری این مراسم در محیط های مذهبی مانند خانه مداحان و حسینیه هاست که سازگاری بیشتری با جامعه ستایش گران دارد. ولی چون هفته کتاب و کتابخوانی بود و بانی و حامی اصلی این مراسم باغ کتاب بود اثرات فرهنگی در حوزه مذکور بی شک بخشی از نتایج این مراسم بوده است که وجود بازخوردهای مثبتی در این باره مبین برگزاری درست و دقیق و بجای این مراسم بوده است. نکته قابل توجه در رابطه با این مراسم رضایت مهمانان و مدعوین و منتخبین از چگونگی برگزاری آن از یکسو و برخورد و مواجهه مثبت وزیر محترم ارشاد با پیرغلامان از سوی دیگر است.
 

از نظر شما این قسم مراسم‌ها چه میزان در پیشبرد فرهنگ مدح و ستایش گری نقش داشته و اثرات عمومی آن  چگونه خواهد بود؟
اینگونه مراسم‌ها به تغییر بینش و نگاه عمومی نسبت به جامعه مداحی کمک خواهد کرد. در واقع این قسم مراسم‌ها بواسطه معرفی مولفان و منتخبان به تغییر اتمسفر موجود در جامعه و شبهات نسبت به مداح و مداحی با گذر زمان خواهد انجامید. در واقع این مراسم و برگزاری متداوم آن، این تابوها را خواهد شکست که جامعه مداحی تنها مداح – سلبریتی ها نیستند بلکه شامل مداحان پژوهش محور نیز می‌باشند.
 

تصاویر
  • اتمسفر فرهنگی جامعه را باید تغییر دهیم
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: