خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

مراکز علمی باغ کتاب باید با فناوری روز دنیا و حضور افراد خبره توسعه پیدا کند
نماينده كاشمر و عضو كميسيون فرهنگي مجلس
 

مراکز علمی باغ کتاب باید با فناوری روز دنیا و حضور افراد خبره توسعه پیدا کند

حجت الاسلام و المسلمين جواد نيك بين نماينده كاشمر و عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به لزوم پویایی و به‌روز بودن مراکز علمی باغ کتاب، بر حضور کارشناسان متخصصص حوزه فناوری در باغ کتاب تأکید کرد.
چهارشنبه، 10 آبان 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، مدیران باغ کتاب تهران متناسب با رشد فناوری ها در جهان، مراکز علمی باغ کتاب را با فناوری روز توسعه می‌دهند تا شاخص‌ها و استانداردهای جدید را در نظر بگیرند و دانش آموزان و خانواده‌ها با فناوری‌های جدید آشنا شوند و عملاً با مشارکت خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان، آنها را با مفاهیم و فناوری جدید آشنا کرده و در انتقال فناوری به کشور بسیار موفق کرده است. امروز، باغ کتاب تهران الگویی برای انتقال فناوری به کشورهای دیگر محسوب می‌شود. اما در عین حال باید از شرکت‌ها و متخصصان بهتری استفاده کند تا دانش آموزان هنگام حضور در باغ کتاب بتواند حداکثر استفاده را در انتقال فناوری و دانش روز و پیشرفت علم در جهان داشته باشد.
در همین راستا باغ کتاب تهران با حجت الاسلام و المسلمين جواد نيك بين نماينده كاشمر و عضو كميسيون فرهنگي مجلس درباره ترویج علم و توسعه مراکز علمی باغ کتاب گفت‌و‌گو کردیم. 
حجت الاسلام و المسلمين جواد نيك بين نماينده كاشمر و عضو كميسيون فرهنگي مجلس در رابطه با ضرورت توسعه محیط‌های علمی و فناوری باغ کتاب تهران گفت: در باغ کتاب تهران، دانش آموزان عملاً آنچه در تئوری‌ها، کتاب‌های درسی خوانده‌اند را به صورت فیزیکی و با مشاهده اشیا، بازی‌های علمی، مشارکت در برنامه‌های فناوری، مسابقات و جشنواره‌ها تجربه می‌کنند و از طریق بازی‌های فناوری و علمی، کنجکاوی خود را تقویت می‌کنند. براین اساس، مدیران باغ کتاب تهران متناسب با رشد فناوری‌ها در جهان، مراکز علمی باغ کتاب را با فناوری روز توسعه می‌دهند تا شاخص‌ها و استانداردهای جدید را در نظر بگیرند و دانش آموزان و خانواده‌ها با فناوری های جدید آشنا شوند و با مشارکت خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان، آن‌ها را با مفاهیم و فناوری جدید آشنا کرده و در انتقال فناوری به کشور بسیار موفق کرده و امروز، باغ کتاب تهران الگویی برای انتقال فناوری به کشورهای دیگر محسوب می‌شود.
وی افزود: مدیران باغ کتاب تهران با تأکید بر اهمیت به‌روز بودن و پویایی مراکز علم باغ کتاب، برنامه این مجموعه را ارائه به‌روزترین تکنولوژی‌های علمی و آموزشی ارزیابی کرده و با انتخاب بهترین بهره برداران و مجریان در محیط علمی و فناوری کودک و نوجوان، در انتقال فناوری ها به کشور و آموزش و پرورش کشور موثر بوده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر انتقال فناوری در محیط باغ کتاب تهران، این مجموعه ارزشمند میزبانی سمینارها و کارگاه های ارتباطات فناوری بین المللی، را به عهده دارد. از جمله شاهد میزبانی سمینار انتقال فناوری بین المللی، فرصت ها و چالش ها در باغ کتاب تهران بودیم که با همکاری بنیاد بنیاد مصطفی(ص)، میزبان دو تن از بزرگان و دانشمندان حوزه علم و فناوری بود.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس اظهار داشت: معرفی کتاب های ارزشمند، برنامه های سینمایی و پخش فیلم هایی متناسب با رشد فکری و توانایی کودکان و نوجوانان و کمک به توسعه فرهنگی کشور، میزبانی از خانواده ها در کنار دانش آموزان در محیطی مناسب و نشاط بخش و آشنایی با کتاب ها و برنامه های فرهنگی مختلف، برنامه های بازدید مدارس مختلف کشور و دانش آموزان از باغ کتاب و استفاده از امکانات آن، حمایت از مدارس دولتی در بازدیدهای رایگان، برگزاری جشن های مختلف از جمله عید غدیر با مشارکت مردم و اجرای برنامه های فرهنگی مختلف، معرفی استارتاپ ها و حمایت از جوانان و متخصصان و کارآفرینان، معرفی محصولاتی متناسب با سلیقه خانواده ها و کمک به تولید کشور، راه‌اندازی بزرگترین شبکه اینترنت اشیاء ایران و کمک به توسعه امکانات فناورانه در کشور وآشنایی کودکان و نوجوانان و اقشار مختلف مردم با فناوری روز جهان، از برنامه های موفق باغ کتاب تهران بوده است.
نيك بين افزود: باغ کتاب تهران بزرگ‌ترین مرکز کتاب و سرگرمی‌های علمی کشور است که در فضایی به مساحت 65 هزار مترمربع واقع شده است. این مجموعه با داشتن 2فروشگاه کتاب کودک و نوجوان و بزرگسال که مجموعاً 7هزار مترمربع مساحت و بیش از 6هزار مترمربع پارک موضوعی و مرکز علم فضایی منحصربه‌فرد به خصوص برای کودکان و نوجوانان را تشکیل داده است. تأکید بر مسئله علم و ترویج آن در میان کودکان و نوجوانان یکی از دغدغه‌های این مجموعه علمی و فرهنگی بوده است. 
وی افزود: باغ کتاب تهران فضایی با کاربری‌های متنوع است . باغ کتاب تهران به عنوان مجموعه‌ای علمی، فرهنگی، هنری فضای مناسبی برای رشد همه جانبه‌ی کودکان و نوجوانان است. از ابتدای استقرار مدیریت جدید با تشکیل شوراها و کمیته‌های متعدد از جمله شورای تحول، شورای علم و فن آوری و کمیته رویداد، برنامه های متعددی در جهت توسعه‌ی صنایع خلاق و کار فرهنگی در باغ کتاب به اجرا درآورده‌ایم و با توجه به اهداف سند گام دوم انقلاب رویکرد توسعه کاربرد علم و فناوری هم در دستور کار این شوراها قرار گرفته است.
نیک بین با اشاره به وسعت فضاهای علمی در باغ کتاب گفت: در حال حاضر فضایی حدود ۶۴۳۹ متر مربع باغ کتاب تهران به پارک‌های علمی اختصاص داده شده و به دلیل اهمیتی که وجود این پارک‌ها در پرورش کودک و نوجوان دارد مدیران باغ کتاب به دنبال آن هستند که با برنامه‌ریزی مدون و تدوین راهبرد درست به پویایی و به‌روز شدن مراکز علمی باغ کتاب کمک کنند و بهره وری را افزایش داده و فناوری های جدید را به کودکان و نوجوانان انتقال دهند و امکان استفاده از سرمایه‌های فرهنگی و علمی باغ کتاب را برای کودکان و نوجوانان بیشتری فراهم کنند. بیش از ۳۵۰۰ متر از فضای باغ کتاب به باغ علم نوجوان اختصاص داده شده و لازم است که این پارک‌ها به‌روز شود. چرا که علم با سرعت بالایی در حال رشد و پویایی است و امکانات باغ کتاب تهران باید توسعه‌ یابد. 
عضو كميسيون فرهنگي مجلس درباره رویدادهای علمی باغ کتاب گفت: باغ کتاب باید به رویکرد آموزش همراه سرگرمی توجه داشته باشد. البته رویدادهای هفتگی تحت عنوان دوشنبه‌های علم و فن آوری برگزار شده که کودکان و نوجوانان در کارگاه‌های کدنویسی، اسکرچ، سواد رسانه‌ای و هوش مصنوعی آموزش دیده‌اند. اما باید متناسب با فناوری جهان، به روز شود و هدف از این رویدادها تقویت روحیه امید مبتنی بر واقعیات عینی است. امید به تحقق ایرانی پیشرفته و مواجهه درست و علمی کودکان و نوجوانان با مقوله‌ی فناوری. البته هر تحولی هزینه‌های خودش را دارد و در این بین افرادی هم هستند که موافق این برنامه ها نیستند. اما باید از تحول و تغییر و به روز شدن استقبال کرد و در آموزش و پرورش کشور، به دانش روز و فناوری روز جهان و پیشرفت های علمی توجه داشت و همان را به باغ کتاب منتقل کرد. 
رقابت بین بهره برداران برای اجرای برنامه های بهتر 
نيك بين افزود: باغ کتاب در جهت رقابت بین بهره برداران برای اجرای برنامه های بهتر و رشد توان واستعداد دانش آموزان در محیط علمی و فناوری خود، در هر دوره و در آستانه اتمام قرارداد بهره‌بردار، با بررسی عملکرد و اثرگذاری ایشان درباره ادامه یا قطع همکاری تصمیم‌گیری کرده و با تغییر بهره‌بردار محیط های علمی و فناوری، کودکان و نوجوانان و جایگزینی ایشان با بهره‌بردار جدید به دنبال تقویت امکانات علمی و فناوری خود برای ارائه خدمات بهتر به مردم بوده است.
وی افزود: مشاهده امکانات در باغ علم نوجوان و سایر بخش ها نشان می دهد که باغ کتاب تهران با صرف هزینه گزاف اقدام به سفارش ساخت وسایل و تجهیزات علمی بی‌نظیر در کشور کرده که متعلق به باغ کتاب است و در واقع تنها در هر دوره بهره‌بردار آن تغییر می کند. به عنوان مثال، در یکی از امکانات علم و فناوری نوجوان در باغ کتاب تهران، قبلا شرکتی از دانشگاه تهران بهره‌بردار باغ علم نوجوان بوده که قرارداد ایشان در پایان شهریور به اتمام رسیده است. بنابراین، استفاده بهینه از فضای مذکور با هدف خدمت‌رسانی بهتر و مفیدتر به کودکان و نوجوانان شهر تهران را با مدیریتی پویاتر ممکن می‌سازد و براساس گفته های مدیریت باغ کتاب تهران، امکانات و برنامه های جذاب تری به اطلاع مردم و مدارس و دانش آموزان برای بهتر شدن فضا و امکانات اعلام خواهد شد. 
 

تصاویر
  • مراکز علمی باغ کتاب باید با فناوری روز دنیا و حضور افراد خبره توسعه پیدا کند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: