خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

چراغ روشن سینما روزباز باغ کتاب در شب‌های پاییزی تهران؛ داستان تولد یک سینما
در گفت‌و‌گو با مدیر هنری باغ کتاب مطرح شد:
 

چراغ روشن سینما روزباز باغ کتاب در شب‌های پاییزی تهران؛ داستان تولد یک سینما

سینما روباز باغ کتاب تهران با 600 صندلی بزرگ‌ترین سینمای روباز فعال در کشور است که با پیگیری‌های متعدد سرانجام افتتاح شد.
پنجشنبه، 04 آبان 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، سینما روباز باغ کتاب با بهره‌مندی صفحه نمایش LED یکی از محصربه‌فردترین سالن‌های سینمایی پایتخت است. سینما روباز باغ کتاب با 600 صندلی بزرگ‌ترین سینمای روباز و فعال کشور محسوب می‌شود. این سینما که روز 6 مهرماه 1402 با حضور وزیر آموزش و پرورش همراه با اکران فیلم سینمایی «بچه زرنگ» افتتاح شد. در ادامه با آرش تیمور نژاد مدیر هنری باغ کتاب تهران درباره فرایند افتتاح این سینما گفت‌و‌گو کردیم. 
موانعی بر سر راه بازگشایی پردیس سینمایی باغ کتاب
تیمورنژاد با اشاره به موانع و مشکلاتی بر سر راه بازگشایی پردیس سنمایی باغ کتاب گفت: «پیش از افتتاح باغ کتاب، وقتی ساخت‌وساز بخش سینما تمام می‌شود، تجهیز و راه‌اندازی سینما را به یک بهره‌بردار می‌سپارند و در ازایش حق بهره‌برداری سه ساله را به او واگذار می‌کنند. قرار بود بعد از سه سال، سینما را به باغ کتاب تحویل بدهد. سینما افتتاح و پررونق شد و به رتبه دوم کشور رسید. اما با گذشت ۲ سال، بین بهره‌بردار و مدیر وقت باغ کتاب، اختلافی به وجود آمد، بعد هم سروکله کرونا پیدا شد و چراغ پردیس سینمایی باغ کتاب به سمت خاموشی رفت. از آن روز تا حالا، وکلای شهرداری و بهره‌بردار در مسیر رفت‌وآمد مراجع قانونی و قضایی هستند؛ یکی برای دریافت طلب همراه با ضرر و زیان، و دیگری برای بازپس‌گیری سالن‌های سینما.»
مدیر هنری باغ کتاب گفت: «از بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲ تلاش کردیم با هر دو طرف صحبت کنیم و درهای سینمای باغ کتاب را به روی مردم باز کنیم. برای مذاکرات تا سازمان بازرسی کل کشور و ریاست شهرداری تهران هم پیش رفتیم و در نهایت متوجه شدیم این داستان همچنان ادامه خواهد داشت و تا حدود دو سال آینده به بازگشایی نخواهیم رسید. این شد که تصمیم گرفتیم بخش دیگری را به عنوان سینما راه‌اندازی کنیم و برایش مجوز بگیریم.»
جای خالی سینما در مجموعه‌ای فرهنگی
تیمورنژاد درباره اهمیت بازگشایی سینمای باغ کتاب گفت: «یک مجموعه فرهنگی هنری بر ستون‌های هفت هنر تکیه می‌کند تا خدمت‌رسان و فرهنگ‌ساز باشد. باغ کتاب به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی هنری کشور، ستون هفتمش یعنی سینما تعطیل بود. ما برای تکمیل چرخه فرهنگی‌مان به اکران فیلم‌های روز نیاز داشتیم. دلیل دوم، گیمی‌فیکیشن یا بازی‌سازی برای درآمدزایی موسسه خودگردان باغ کتاب بود. وقتی مردم به سینمای باغ کتاب می‌‌آیند فقط فیلم نمی‌بینید، قبل یا بعد از دیدن فیلم به فروشگاه‌ها، رستوران و غرفه‌های فروش خوراکی، مراکز علمی و سرگرمی می‌روند و خرید می‌کنند.»
کمک به گردش مالی باغ کتاب
مدیر هنری باغ کتاب درباره اهمیت مالی افتتاح سینما روبار باغ کتاب گفت: «مثلا می‌توانید از کافه رستوران‌های باغ کتاب بپرسید که در بازه زمانی گشایش سینما چه تغییری در فروش‌شان به وجود آمده است. از طرفی، به دلیل نیم‌بها بودن بلیت سینما برای مدارس، دانش‌آموزان زیادی به باغ کتاب می‌آیند که به کتابفروشی کودک و نوجوان هم سر می‌زنند. علاوه بر همه اینها، با فروش بلیت، از خود سینما هم کسب درآمد می‌کنیم. از دهم مهر تا ۲۵ام مهر، بیش از دو هزار بلیت فروخته‌ایم. یعنی سینما به طور مستقیم و غیرمستقیم به مسئله اقتصادی باغ کتاب کمک می‌کند.»
افتتاح سینما در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه
تیمورنژاد با اشاره به روال اداری افتتاح سینما روباز باغ کتاب گفت: «ورود به چرخه اکران سینمای کشور، ساده و آسان نیست. اداره اماکن تهران بزرگ، دفتر توسعه زیرساخت و فناوری‌های سینمایی، و بخش‌های دیگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از محل راه‌اندازی سینما بازدید کنند و در صورت تایید، مجوز صادر کنند. هماهنگی و حضور مسئولان هر کدام از بخش‌های مذکور و صدور تاییدیه های جداگانه، حداقل چند ماهی طول می‌کشد ولی ما با ارتباط و اعتبار، تمامی بخش‌های مذکور را  گرد هم جمع کردیم و با ارائه زیرساختی که داشتیم توانستیم طی ۷ روز به مجوز برسیم. البته ۹ اشکال بر سینما روباز و ۵ اشکال بر سالن شماره هشت وارد بود. اشکالاتی مثل نبود چراغ پله، سطح شیبدار برای معلولین، تابلوی ورود و خروج و غیره که با کمک همکاران معاونت فنی و مهندسی، معاونت اداری و مالی، و بخش فناوری اطلاعات در اسرع وقت، برطرف شد و وارد چرخه اکران سراسری شدیم.»
مدیر هنری باغ کتاب درباره مجوز افتتاح سینما LED گفت: «مجوز ویژه‌ای که باغ کتاب توانست از مرکز سینمایی ارشاد دریافت کند، مجوز راه‌اندازی سینما LED بود. در حال حاضر، در کشور ما همه سینماها با پرده و پروژکتور کار می‌کنند. بنابراین، اولین مجوز سینما LED در ایران به نام باغ کتاب تهران ثبت شد. فرق سینما LED با پروژکتور در این است که پروژکتور، تصویر را به طرف پرده می‌تابد که مقداری از این نور در مسیر و برخورد با پرده، اتلاف شده و مابقی به سمت بیننده بازتاب پیدا می‌کند. به همین دلیل، افت کیفیت و پایین آمدن وضوح تصویر اتفاق می‌افتد. اما در LED تصویر مستقیم به طرف بیننده ارسال می‌شود که اگر دارای آن میزان پیکسل لازم باشد و به لحاظ کیفیتی، حداکثر دات سه باشد تصویر بسیار با کیفیتی ارائه می‌دهد. خوشبختانه LED خوبی از بدو تاسیس در باغ کتاب تعبیه شده بود و تنها نیاز به یک‌سری تنظیمات پروسسوری و تغییر کابل داشت تا بتوانیم به نهایت کیفیت تصویر برسیم که انجام شد.»
وی ادامه داد: «افتتاحیه این سینما با هزینه‌ای بسیار کمتر از هزینه‌های مرسوم برای افتتاح یک سینما انجام شد. همچنین با عوامل فیلم «بچه زرنگ» رایزنی کردیم و توانستیم با پیشنهاد امکان آتش‌بازی در بام باغ کتاب، راضی‌شان کنیم اولین اکران‌شان را در سینما روباز باغ کتاب برگزار کنند. همین تصمیم آنها باعث شد برخی سینماهای مهم تهران، ناراحت بشوند.»
چرا سینما روباز باغ کتاب منحصربه‌فرد است؟
تیمور نژاد درباره ویژگی‌هایی که سینما روباز باغ کتاب را منحصربه‌فرد کرده است، گفت: « سینما روباز باغ کتاب، بزرگ‌ترین و تنها سینمای روباز فعال کشور است. همچنین در کشور ما به هر سالن سینما تعداد اندکی فیلم داده می‌شود تا در روزها و  سانس‌های مشخص پخش کنند. به همین خاطر، پردیس‌ها سالن بیشتری دارند تا بتوانند فیلم‌های بیشتری نمایش دهند. اما ما توانستیم اجازه اکران هفت فیلم در هر کدام از سالن‌ها را بگیریم.»
وی ادامه داد: «پخش فیلم مسائل خود را دارد. هر فیلمی را به سادگی به هر سینمایی نمی‌دهند. مثلا شرط می‌کنند اگر فیلم پرفروش می‌خواهید باید یک فیلم کم‌فروش به همراهش ببرید و از این دست ماجراها. بگذریم... سعی داشتند ما هم وارد گروه و دسته‌ای بشویم که تا به امروز، تن به این ماجرا نداده‌ایم و مستقل جلو می‌رویم. ما الان از همه گروه‌ها فیلم داریم. مجموعه فیلم‌هایی که در سینمای باغ کتاب می‌بینید در کمتر سینمایی کنار هم هستند؛ ما در باغ کتاب تمامی پرفروش‌ها را گرد هم آورده‌ایم.»
 

تصاویر
  • چراغ روشن سینما روزباز باغ کتاب در شب‌های پاییزی تهران؛ داستان تولد یک سینما
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: