خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

مراکز علمی باغ کتاب با فناوری روز توسعه پیدا می‌کنند
مدیرعامل باغ کتاب تهران:
 

مراکز علمی باغ کتاب با فناوری روز توسعه پیدا می‌کنند

مدیرعامل باغ کتاب تهران با تأکید بر اهمیت به‌روز بودن و پویایی مراکز علم باغ کتاب، برنامه این مجموعه را ارائه به‌روزترین تکنولوژی‌های علمی و آموزشی دانست.
شنبه، 22 مهر 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، باغ کتاب تهران بزرگ‌ترین مرکز کتاب و سرگرمی‌های علمی کشور است که در فضایی به مساحت 65 هزار مترمربع واقع شده است. این مجموعه با داشتن 2فروشگاه کتاب کودک و نوجوان و بزرگسال که مجموعاً 7هزار مترمربع مساحت و بیش از 6هزار مترمربع پارک موضوعی و مرکز علم فضایی منحصربه‌فرد به خصوص برای کودکان و نوجوانان را تشکیل داده است. 
تأکید بر مسئله علم و ترویج آن در میان کودکان و نوجوانان یکی از دغدغه‌های این مجموعه علمی و فرهنگی بوده است. در همین راستا رضا مجدی مدیرعامل باغ کتاب تهران درباره برنامه‌های جاری و توسعه‌ای باغ کتاب در این موضوع توضیحاتی ارائه کرده است.  
مجدی با تأکید بر این نکته که باغ کتاب تهران فضایی با کاربری‌های متنوع است گفت: «باغ کتاب تهران به عنوان مجموعه‌ای علمی، فرهنگی، هنری فضای مناسبی برای رشد همه جانبه‌ی کودکان و نوجوانان است. از ابتدای استقرار مدیریت جدید با تشکیل شوراها و کمیته‌های متعدد از جمله شورای تحول، شورای علم و فن آوری و کمیته رویداد، برنامه های متعددی در جهت توسعه‌ی صنایع خلاق  و کار فرهنگی در باغ کتاب به اجرا درآورده‌ایم و با توجه به اهداف سند گام دوم انقلاب رویکرد توسعه کاربرد علم و فناوری هم در دستور کار این شوراها قرار گرفته است.»
مدیرعامل باغ کتاب تهران با تأکید بر توسعه فضاهای علمی در باغ کتاب گفت: «در حال حاضر فضایی حدود ۶۴۳۹ متر مربع باغ کتاب تهران به تم پارک‌های علمی اختصاص داده شده که با مطالعات انجام شده کمترین بهره‌وری را داشته است. اما به دلیل اهمیتی که وجود این تم پارک‌ها در پرورش کودک و نوجوان دارد بر آن شدیم که با برنامه‌ریزی مدون و تدوین راهبرد درست به پویایی و به‌روز شدن مراکز علمی باغ کتاب کمک کرده و امکان استفاده از سرمایه‌های فرهنگی و علمی باغ کتاب را برای کودکان و نوجوانان بیشتری فراهم کنیم.»
مجدی با تشریح برنامه‌های توسعه‌ای باغ علم نوجوان ادامه داد: «بیش از ۳۵۰۰ متر از فضای باغ کتاب به باغ علم نوجوان اختصاص داده شده که تنها ۳۰ دستگاه در آن جانمایی شده است. اما خاصیت این تم پارک‌ها به‌روز شدن است چرا که علم با سرعت بالایی در حال رشد و پویایی است و اینکه ما هیچ توسعه‌ای در برنامه نداشته باشیم کار درستی نیست.»
مدیرعامل باغ کتاب ضمن تشریح برنامه‌های باغ کتاب در حوزه فناوری گفت: «دغدغه‌ ما محدود به فضاهای قابل بهره‌برداری‌ باغ نیست. از این رو، برگزاری رویدادهای هفتگی تحت عنوان دوشنبه‌های علم‌وفن‌آوری، حاصل رویکرد کلی آموزش همراه با سرگرمی است. در این رویدادها، در این چندماهه، بیش از ۲۵۰۰ کودک و نوجوان به‌ طور رایگان در کارگاه‌های کدنویسی، اسکرچ، سواد رسانه‌ای و هوش مصنوعی آموزش دیده‌اند. هدف از طراحی و برگزاری این رویدادها، تقویت روحیه امید مبتنی بر واقعیات عینی در کودکان و نوجوانان است. این مجموعه فعالیت‌ها در واقع ترجمه امید به ایران پیشرفته هستند.
همچنین، یکی از دغدغه‌های ما، مواجهه درست و علمی کودکان و نوجوانان با مقوله‌ی فناوری است و در این زمینه هم برنامه‌های تحول بنیادی طراحی کرده‌ایم.
وی ضمن اشاره به حواشی ایجاد شده درباره تغییرات در بهره‌برداری بخش باغ علم افزود: :«البته که هر تحولی، هزینه‌های خودش را دارد و در این بین افرادی هم هستند که منافعشان به خطر می افتد و حاصلش خبرهایی است که برخی اوقات از سر ناآگاهی منتشر می‌شود.»
عضو هیئت مدیره مؤسسه باغ کتاب با ارائه توضیحاتی درباره همکاری باغ کتاب با نهادهای علمی گفت: «باغ کتاب تهران در طبقه یک به پارک‌های علم و فناوری و صنایع خلاق اختصاص داده شده و مدیریت جدید به توسعه‌ی روز افزون بهره‌برداری از آن اندیشیده است. به همین منظور جلسات متعددی با دوستان در معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار کرده‌ایم تا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشمندان جوان و استارتاپ‌های موفق در حوزه‌ی علم و فناوری استفاده کرده و با افزودن امکانات متعدد در حوزه فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی، رباتیک، سواد رسانه‌ای و به‌روزترین تکنولوژی‌های علمی و آموزشی فضای علمی باغ کتاب را همپای کشورهای پیشرفته توسعه دهیم و به فعالان حوزه علم و فناوری نیز فرصتی برای پویایی در بستر باغ کتاب تهران بدهیم.»
عضو هیئت مدیره باغ کتاب با بیان این خبر همکاری باغ کتاب با نهادهای دیگر همچون آموزش و پرورش گفت «در جلسات متعدد با وزارت آموزش و پرورش در جهت بهره‌برداری بهینه و تخصیص یارانه به منظور استفاده رایگان مدارس دولتی و مناطق کم برخوردار از این تم پارک‌های علمی مذاکره کرده‌ایم و باید بگویم که به زودی خبرهای خوبی برای دانش‌آموزان خواهیم داشت.»

تصاویر
  • مراکز علمی باغ کتاب با فناوری روز توسعه پیدا می‌کنند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: