خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

«خاکستر و الماس»؛ روایتی اخلاقی از تضاد‌های سیاسی
 

«خاکستر و الماس»؛ روایتی اخلاقی از تضاد‌های سیاسی

شصت و پنجمین برنامه فیلم و گپ باغ کتاب به نمایش و نقد فیلم «خاکستر و الماس» به کارگردانی آندره وایدا اختصاص دارد.
ﺳﻪشنبه، 12 مرداد 1400 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، شصت و پنجمین برنامه فیلم و گپ باغ کتاب به نمایش فیلم «خاکستر و الماس» اثر آندره وایدا و محصول سال 1958 سینمای لهستان اختصاص دارد. این برنامه در سالن شماره 8 باغ کتاب از ساعت 17 نمایش داده می‌شود و سعید قطبی‌زاده منتقد سینما آن را نقد می‌کند.
خاکستر و الماس فیلمی در ژانر درام و بر اساس رمانی به همین نام نوشته شده است. داستان خاکستر و الماس در سال 1945 و کمی بعد از جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد. زمانی که لهستان از سلطه آلمان نازی رهایی پیدا می‌کند و درگیری بین گروه‌های سیاسی در این کشور آغاز می‌شود. قهرمان اصلی فیلم، مسیک چمیکی، یک نظامی سابق است که در فعالیت‌های ضد کمونیستی نقش دارد. ماسیک دستور می‌گیرد تا یک دبیر حزب کمونیسم را به قتل برساند و همین مسئله تبدیل به یک دوراهی اخلاقی برای او می‌شود. 
خاکستر و الماس در کنار دو فیلم دیگر از این کارگردان، یک سه‌گانه را تشکیل می‌دهند. اگرچه فیلم با استقبال منتقدان رو‌به‌رو شد اما پس از وقوع انقلاب‌های 1989 توسط انقلابی‌های این کشور مورد نقد قرار گرفت. هرچند که با تمام نظرات مثبت و منفی این فیلم تبدیل به یکی از مهم‌ترین آثار سینمای لهستان شد. 
پس از نمایش فیلم سعید قطبی‌زاده منتقد و مدرس سینما به نقد و تحلیل فیلم می‌پردازد و شرکت‌کنندگان هم می‌توانند سؤوالات خود را پیرامون فیلم مطرح کنند. 
فیلم و گپ از برنامه‌های هفتگی باغ کتاب است که در چهارشنبه هر هفته فیلم‌های مطرح کلاسیک سینمای جهان را از منظر ژانر، زمینه تاریخی و کارگردانی نقد و بررسی می‌کند. علاقه‌مندان به شرکت در این برنامه می‌توانند برای تهیه بلیت از طریق سایت رویداد‌های باغ کتاب تهران به نشانی https://event.bagheketab.com/ اقدام کنند.
 

تصاویر
  • «خاکستر و الماس»؛ روایتی اخلاقی از تضاد‌های سیاسی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: