خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

بررسی کتاب‌هایی برای بازگشت به مدرسه در باغ کتاب
 

بررسی کتاب‌هایی برای بازگشت به مدرسه در باغ کتاب

باغ کتاب میزبان برنامه «کتاب فرهنگ» با موضوع بازگشت به مدرسه و کتاب‌های مرتبط با آن بود.
چهارشنبه، 28 شهریور 1403 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، برنامه رادیویی «کتاب فرهنگ» با موضوع «بازگشایی مدارس» روز دوشنبه 26 شهریورماه در این مجموعه علمی و فرهنگی برگزار شد. در این برنامه زهرا محسنی فرد به عنوان کارشناس و فعال حوزه کتاب و روشنک بهرام زاد روان‌شناس کودک و نوجوان حضور داشتند.
در ابتدای برنامه زهرا محسنی فرد با اشاره به کارکرد کتاب‌ها در کاهش اضطراب‌ کودکان در ابتدای سال تحصیلی گفت: کتاب‌ها می‌توانند جهانی را برای کودکان خلق کنند که آن را به صورت واقعی تجربه نکرده‌اند. این مسئله می‌تواند برای ورود به مدرسه کمک‌کننده باشد چرا که احساسات خود و راه‌های مواجهه با آن را از زبان شخصیتی که همسن آن‌هاست، به صورت غیرمستقیم می‌شناسند. 
محسنی فرد ادامه داد: معلمان یکی از عوامل تعیین‌کننده در کاهش اضطراب کودکان هستند؛ در این میان معلمان کلاس اول نقش تعیین‌کننده‌ترین دارند. یکی از کتاب‌هایی که به‌خوبی به این موضوع پرداخته است، کتاب «فرانکلین به مدرسه می‌رود» است. 
وی ادامه داد: اگرچه کودکان از احساسات ناخوشایند ورود به مدرسه عبور می‌کنند، اما به برخی عوامل مثل به رسمیت شناخته شدن احساسات کودکان، به برطرف شدن این مشکل کمک می‌کند. یکی از کتاب‌هایی که برای تنش‌های بین کودک مفید است، کتاب «هفته آشتی و دوستی در کلاس خانم روباه» از انتشارات پرنده آبی است. 
در ادامه برنامه روشنک بهرام‌ زاد روان‌شناس کودک و نوجوان درباره تجربه احساس اضطراب در شروع سال تحصیلی گفت: اضطراب ورود به مدرسه در کودکان طبیعی است. اضطراب جدایی در کودکان اتفاق می‌افتد و اضطراب مدرسه یکی از انواع آن است. کودکان با ورود به محیط جدید دچار اضطراب می‌شوند تا زمانی که امنیت را در آن محیط تجربه کنند. این احساس را باید درک کرد تا زمانی که التیام پیدا کند. 
بهرام‌ زاد درباره زمان آغاز اضطراب جدایی در کودکان گفت: اضطراب جدایی از شروع دلبستگی نوزاد به مادر آغاز می‌شود. زمان آن ابتدا از 6 ماهگی تا 3 سالگی کودک است. پس از آن در 3 تا 4 سالگی و 6 تا 7 سالگی ادامه پیدا می‌کند. اگر دلبستگی ایمن باشد، مراحل آن با موافقیت طی می‌شود. اما اگر کودک دلبستگی ناایمن را تجربه کند، نه‌تنها اضطراب جدایی می‌گیرد بلکه در همان مرحله تثبیت می‌شود و به درمان نیاز پیدا می‌کند.  
وی ادامه داد: والدین باید احساسات کودک خود را به رسمیت بشناسند. اگر والدین در کنار کودک باشند، این احساس گذرا خواهد بود. والدین می‌توانند با انجام بازی‌های مختلف و گذراندن ساعات خوشی در کنار فرزند خود، فضای خوشی برای او ایجاد کنند.  
این روان‌شناس کودک و نوجوان درباره نقش والدین گفت: وقتی به بچه‌ها بگوییم «می‌دانم موفق می‌شوی»، برای آن‌ها ایجاد اضطراب می‌کند. اما اگر بگوییم «از توانایی‌های تو مطمئن هستم» یا «در کنار هم این مراحل را تجربه می‌کنیم»، اضطراب کودکان کاهش پیدا می‌کند. در این مسیر اتاق درمان و بازی‌درمانی کمک‌کننده هستند. کتاب تنها عامل کمک‌کننده نیست و باید در کنار درمان به سراغ آن رفت. 
وی کتاب‌های «طناب نامرئی» و «اولین روز مدرسه» از انتشارات مهرسا را برای آشنایی با اضطراب مدرسه معرفی کرد. بررسی آخرین رویدادهای حوزه نشر کودک و نوجوان از دیگر بخش‌های این برنامه بود. 
برنامه «کتاب فرهنگ» مسائل و دغدغه‌های کودکان و والدین را همراه با معرفی کتاب‌های مرتبط با آن موضوع، برسی می‌کند. این برنامه هر دوشنبه از ساعت 20 با همکاری باغ کتاب تهران و رادیو فرهنگ در مجموعه باغ کتاب به نشانی بزرگراه شهید حقانی، خروجی کتابخانه ملی، ورودی اصلی باغ کتاب تهران برگزار و به صورت زنده روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود. شرکت در این برنامه برای عموم آزاد و رایگان است. 

تصاویر
  • بررسی کتاب‌هایی برای بازگشت به مدرسه در باغ کتاب
  • بررسی کتاب‌هایی برای بازگشت به مدرسه در باغ کتاب
  • بررسی کتاب‌هایی برای بازگشت به مدرسه در باغ کتاب
  • بررسی کتاب‌هایی برای بازگشت به مدرسه در باغ کتاب
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: