خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

بزرگ علوی و معمای «چشمهایش»
به بهانه سالروز تولد بزرگ علوی:
 

بزرگ علوی و معمای «چشمهایش»

همه ما بزرگ علوی را با کتاب «چشم‌هایش» می‌شناسیم. به بهانه سالروز تولد او نگاهی به فعالیت‌هایش می‌اندازیم.
شنبه، 08 بهمن 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، وقتی نام «بزرگ علوی» نویسنده معاصر را می‌شنویم، بی‌شک نام کتاب «چشمهایش» نیز همراه آن تداعی می‌شود. نام بزرگ علوی و «چشمهایش» به یکدیگر گره خورده است. بزرگ علوی یکی از نویسنده‌هاییست که تأثیری غیرقابل انکار بر داستان‌نویسی معاصر فارسی گذاشته است و با ایجاد مسیری جدید در داستان فارسی برای همیشه ماندگار شد. 
«بزرگ علوی» و زمانه‌اش 
«سید مجتبی آقابزرگ علوی» در خانواده‌ای فرهیخته در تهران به دنیا آمد. پدرش «ابوالحسن خان» از مبارزان دوره مشروطه بود و بعداً نماینده اولین دوره مجلس شورای ملی شد. فعالیت‌های سیاسی و مبارزات پدرش اولین مهاجرت زندگی بزرگ علوی را رقم زد. بزرگ علوی در اولین دهه سال 1300 خورشیدی، همراه با خانواده‌اش راهی آلمان شد. 
در آلمان بزرگ علوی در رشته روان‌شناسی فارغ‌التحصیل شد؛ سپس به ایران آمد و تدریس و روزنامه‌نگاری را آغاز کرد. او که در آلمان نویسندگی را آغاز کرده بود، با هم‌نشینی با برخی نویسندگان آن دوران گروهی ادبی را تشکیل دادند و نوشتن متونی در سبک «واقع‌گرا» را شروع کردند که تا پیش از آن در ادبیات فارسی رایج نبود. واقع‌گرایی همان جریان جدیدی بود که تا پیش از این در داستان‌های فارسی جایی نداشت و نویسندگانی مانند همچون جمالزاده، چوبک و البته بزرگ علوی آن را توسعه دادند. 
مضامین اجتماعی و سیاسی یکی از ویژگی‌های آثار بزرگ علوی بود. همین مسئله در کنار فعالیت‌ها و گرایش سیاسی او سبب زندانی شدن او در دوره رضا شاه شد. کتاب «ورق‌پاره‌های زندان» و «53 نفر» روایتگر دوران زندان این نویسنده هستند. 
بزرگ علوی پس از تحمل هفت سال حبس از زندان آزاد و راهی اروپا شد و نویسندگی را در برلین ادامه داد. او در آلمان کتاب‌هایی مانند «دوشیزه‌ی اورلئان» و «کسب‌وکار خانم وارن» را ترجمه کرد. بزرگ علوی در سال 58 به ایران بازگشت و سپس برای همیشه راهی اروپا شد و در بهمن سال 1375 درگذشت.
از او آثاری چون «چشم‌هایش»، «چمدان»، «سالاری‌ها»، «53 نفر»، «گیله مرد» و «ورق پاره‌های زندان» به جا مانده است که بسیاری از آن‌ها در شکل‌گیری جریان‌های نو داستان‌نویسی معاصر فارسی بسیار تأثیرگذارند. 
کتاب «چشمهایش»، روایت یک راز بزرگ
«چشمهایش» شناخته‌شده‌ترین اثر بزرگ علوی است؛ رمانی با روایتی جذاب و گیرا که درباره علاقه زنی از طبقه مرفه که دلباخته استاد ماکان، نقاش معروف شده است. بزرگ علوی علاوه بر ایجاد نوآوری‌هایی در بیان روایت که خاص خود اوست، با محور قرار دادن یک زن و چالش‌ها و احساسات او رویکردی جدید را در داستان‌نویسی فارسی ایجاد کرد.
داستان «چشمهایش» را ناظم مدرسه‌ای که آثار استاد ماکان در آن نگهداری می‌شود، روایت می‌کند. استاد ماکان رهبر یک تشکیلات سیاسی است که علیه حکومت رضا شاه مبارزه می‌کنند. حکومت این استاد نقاشی را زندانی و سپس تبعید می‌کند، او در تبعید می‌گذرد اما داستان زندگی مبهم او با مرگش تمام نمی‌شود. 
ناظم مدرسه کنجکاو است بداند زنی که استاد ماکان در مشهورترین اثر خود که «چشمهایش» نام دارد، چه کسی است؛ زنی با چشم‌های مرموز و خیره‌کننده که پاسخ معماهای بسیاری را می‌داند. این راز بزرگ را کسی نمی‌داند چرا که هیچگاه زنی در زندگی استاد نبوده است. ناظم با چندسال جست‌و‌جو بالاخره به «فرنگیس» می‌رسد؛ زنی که دلباخته استاد ماکان بوده است. حالا فرنگیس می‌خواهد داستان پرماجرای «چشمهایش» را بیان کند. 
«چشمهایش» نثری روان و به دور از پیچیدگی دارد و همین مسئله سبک نوشتار این اثر را از سایر آثار هم عصر خود جدا می‌کند. این کتاب به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است و جزء پرفروش‌ترین رمان‌های معاصر فارسی است. 
کتاب «چشمهایش» و سایر کتاب‌های بزرگ علوی در فروشگاه کتاب بزرگسال باغ کتاب موجود است. اگر به مطالعه آثار این نویسنده علاقه‌مند هستید، می‌توانید از طریق سایت فروشگاه آنلاین باغ کتاب و همچنین به صورت حضوری نسبت به تهیه آن‌ها اقدام نمایید. 
 

تصاویر
  • بزرگ علوی و معمای «چشمهایش»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: