خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

باغ کتاب چگونه چهارساله شد؟
در گفت‌و‌گوی مدیرعامل باغ کتاب با خبرگزاری‌ها مطرح شد:
 

باغ کتاب چگونه چهارساله شد؟

مدیرعامل باغ کتاب تهران در چهارمین سالروز افتتاح این مجموعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری‌ها مسائل جاری باغ کتاب تهران، مسائل دوران کرونا و اقدامات انجام شده در یک سال گذشته را تشریح کرد. 
یکشنبه، 13 تیر 1400 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، 12 تیر ماه ۱۳۹۶ باغ کتاب تهران به عنوان بزرگ‌ترین کتابفروشی ایران در فضایی به وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع در اراضی عباس‌آباد افتتاح شد. محسن جلالی فراهانی مدیرعامل باغ کتاب در چهارمین سالگرد آغاز به کار این مجموعه، گزارشی از فعالیت‌های باغ کتاب در این سال‌ها ارائه کرد و از تأثیر جدی شیوع ویروس کرونا بر این مرکز خبر داد.
کشف کن، تجربه کن، یاد بگیر
جلالی فراهانی درباره مسیر طی شده باغ کتاب در این چهار سال گفت: در زمان راه‌اندازی باغ کتاب تهران، مقرر شد مکانی برای فراغت و استراحت خانواده‌های تهرانی و البته مسافران شهرهای دیگر باشد. با این تفاوت جدی که نمی‌خواهیم یک شهربازی روبسته بسازیم و قرار است در پس زمینه همه فعالیت‌های تفریحی، میزانی از آموزش هم وجود داشته باشد. الان در باغ کتاب بازی‌های زیادی وجود دارد، ولی بازی خنثایی در بین آنها نیست. به همین دلیل به شعار معروف باغ کتاب رسیدیم که می‌گوید «کشف کن، تجربه کن، یاد بگیر». قرار است حین همه بازی‌ها، بچه‌ها چیزهای تازه‌ای یاد بگیرند.
وی افزود: بعد از چهار سال، تا حدودی به اهداف اولیه رسیده‌ایم و بسیاری از اشکالات را هم با بازنگری برطرف کرده‌ایم. این اصلاحات روز به روز انجام شده است و الان در همان مسیر حرکت می‌کنیم.
کمبود برق و مشکلات مالی؛ مهم‌ترین مشکلات باغ کتاب
مدیرعامل باغ کتاب تهران درباره موانع گسترش فعالیت‌های این مرکز عنوان کرد: مجموعه باغ کتاب هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده و بخش‌هایی از آن نیمه‌تمام است. البته همه تلاشمان این بوده که این به چشم مردم نیاید و شاید خیلی‌ها متوجه نشده باشند که بعضی بخش‌های پروژه ناقص است. به عنوان مثال بام باغ کتاب هنوز کامل به بهره‌برداری نرسیده، چون آب و برق و فاضلاب آن تکمیل نشده است. حدود یک دهم فضای بام را به آمفی‌تئاتر روباز تبدیل کرده‌ایم که روزهای اخیر هم بازی‌های یورو را برای مردم نمایش می‌دهیم. این موانع زیرساختی باعث شده برخی کارها را نتوانیم در باغ کتاب محقق کنیم.
وی ادامه داد: مشکل دیگرمان کمبود برق است و تقریباً نیمی از میزان مورد نیازمان برق در اختیار داریم. مثلاً پله‌برقی‌ها خاموش است و شهروندان باید از آسانسور استفاده کنند. یا مثلاً خیالستان را در تابستان خاموش کرده‌ایم.


جلالی فراهانی مشکلات مالی را یکی دیگر از موانع باغ کتاب دانست و گفت: باید این را در نظر داشت که در هیچ کجای دنیا از مجموعه‌ای مانند باغ کتاب انتظار سوددهی ندارند و چنین مکان‌هایی فقط در حدی درآمد دارند که بتوانند خودشان را اداره کنند. هزینه نگه‌داری تاسیسات، انشعابات، نیروی انسانی و... باعث می‌شود درآمد ما فقط کفاف اداره مجموعه را بدهد و دیگر به افتتاح بخش‌های جدید و... نرسد. ما در بهترین حالت توانسته‌ایم خودمان را اداره کنیم.
افتتاح پردیس تئاتر و موسیقی، آمفی‌تئاتر روباز و فروشگاه اینترنتی
مدیرعامل باغ کتاب تهران با بیان اینکه در این چند سال بخش‌های متعددی در باغ کتاب افتتاح شده است، افزود: این مجموعه در سال ۱۳۹۶ با هفت بخش آغاز به کار کرد و امروز ۳۰ بهره‌بردار مستقر داریم. مجموعه «فکربازیا» به عنوان یک مرکز تفریحی با بازی‌های متعدد بر اساس مبانی روانشناسی و هوش‌های هشت‌گانه گاردنر، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شد. بخش «روبوکیدز» در سال گذشته افتتاح شد که در آن یک منطق رباتیک به همان بازی‌های کودکانه ساده خانه‌های بازی افزوده شده که باعث می‌شود در جریان بازی یک کشف و یادگیری هم برای کودک اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: یکی از بخش‌های مهمی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به باغ کتاب اضافه شد، پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب بود که یک استودیوی ضبط موسیقی بسیار بزرگ دارد و گروه‌های بزرگ تا ۷۰ نفر نوازنده می‌توانند از آن استفاده کنند. یک بلک باکس با ۱۸۰ نفر ظرفیت برای اجرای نمایش دارد و سالن اصلی تئاتر آن هم با یک سن بسیار بزرگ به مساحت ۱۵۰ متر مربع، ۲۸۰ نفر ظرفیت تماشاگر دارد. این مجموعه در اوایل شیوع ویروس کرونا آماده شد و در یک سال اخیر به عنوان سالن تمرین در اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد.
جلالی فراهانی اظهار کرد: فروشگاه اینترنتی باغ کتاب هم چند ماهی است راه‌اندازی شده و شهروندان می‌توانند به صورت اینترنتی کتاب و سایر کالاهای باغ کتاب را از سایت shop.bagheketab.com خریداری کنند.
تاثیرات شیوع کرونا بر فعالیت باغ کتاب
وی درباره تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر باغ کتاب عنوان کرد: بزرگ‌ترین بخشی که از کرونا آسیب دید، صنعت تفریحات بود. سفرها لغو شد، هتل‌ها ضرر کردند، سینماها و شهربازی‌ها تعطیل شدند و... باغ کتاب هم چون اولین کارکردش تفریح و فراغت خانواده‌هاست، خیلی آسیب دید. در طول زمان‌هایی که وضعیت شهر تهران قرمز می‌شد، تعطیل بودیم و درآمد مجموعه به شدت کاهش یافته است.
مدیرعامل باغ کتاب تهران اضافه کرد: در این مدت همه تلاشمان را کردیم که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم. باغ کتاب سقف بلندی دارد و نظارت سخت‌گیرانه‌ای بر استفاده از ماسک توسط کارکنان و مراجعان داریم. رعایت این نکات باعث می‌شود شهروندان با خیال آسوده‌تری به باغ کتاب بیایند، اما با این وجود برخی درآمدهایمان حذف قطعی شدند. مثلاً اردوهای دانش‌آموزی که صبح‌ها با همکاری مدارس برگزار می‌شد، باعث می‌شد باغ کتاب بسیار شلوغ شود. متاسفانه این ظرفیت با تعطیلی مدارس به کلی از بین رفت.
وی با اشاره به دلیل تعطیلی باغ علم کودک گفت: باغ علم کودک تنها بخشی است که سقف آن مجزاست و از سقف اصلی باغ کتاب پایین‌تر است. اعضای ستاد مقابله با کرونا در بازدیدی که داشتند، گفتند صلاح نیست تا زمانی که تهران از وضعیت نارنجی خارج نشده، این بخش باز باشد. علاوه بر این، در شرایط کنونی برای فعال کردن باغ علم کودک کمبود برق داریم و حتی اگر وضعیت کرونا سفید بود، امکان این کار را نداشتیم.
تخفیف به مناسبت سالگرد افتتاح باغ کتاب
جلالی فراهانی کامل نگه داشتن منابع باغ کتاب را یکی از سخت‌ترین کارهای مدیریت این مجموعه دانست و توضیح داد: در یک کتابفروشی کوچک اگر کسی دنبال یک کتاب کم‌فروش بگردد و پیدا نکند، تعجب نمی‌کند. اما باغ کتاب به دلیل بزرگ بودنش، اصولاً باید کارکرد کامل بودن منابع را داشته باشد. منابع باغ کتاب باید به گونه‌ای باشد که وقتی کسی کتابی می‌خواهد، بتواند بین ترجمه‌های مختلف آن کتاب انتخاب کند. تأمین کتابفروشی ای با این ویژگی‌ها کار سختی است، چون باغ کتاب با پخش کار نمی‌کند و مستقیم با خود ناشران کار می‌کند. کتاب به‌روز گرفتن از ناشر هم کار ساده‌ای نیست.
وی اضافه کرد: ما به طور مداوم تازه‌های نشر را رصد می‌کنیم و قبل از اینکه یک کتاب تازه را از ناشر بگیریم، به سرعت چند نسخه‌اش را از دفاتر پخش تأمین می‌کنیم که در روزهای اول در کتابفروشی باشد. بعد از چند روز کتاب را در تعداد بالا از ناشر می‌گیریم. این فرایند رو به بهبود است و گلایه از نبود یک کتاب در باغ کتاب کمتر از قبل شده است.
مدیرعامل باغ کتاب در پایان گفت: در روزهای ۱۲ و ۱۳ تیر ماه به مناسبت سالگرد افتتاح باغ کتاب، تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده است. این تخفیف برای کتابفروشی بزرگسال و کودک و نوجوان و فروشگاه آثار هنری ۱۰ درصد و برای خدمات خانه کودک، روبوکیدز، اتاق فرار، فکربازیا و باغ علم نوجوان ۵۰ درصد خواهد بود.

تصاویر
  • باغ کتاب چگونه چهارساله شد؟
  • باغ کتاب چگونه چهارساله شد؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: