خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

جشنواره "تا یلدا بخوانیم" برگزیدگان خود را شناخت
 

جشنواره "تا یلدا بخوانیم" برگزیدگان خود را شناخت

دومین دوره از جشنواره «تا یلدا بخوانیم»، همزمان با زادروز فردوسی و با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
شنبه، 04 بهمن 1399 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی فروشگاه کتاب کودک و نوجوان باغ کتاب، مراسم‌ پایانی دومین دوره از جشنواره «تا یلدا بخوانیم» اول بهمن ماه و به صورت برنامه زنده اینستاگرامی برگزار شد. در ابتدای این مراسم، محمد طوسی مجری‌سازان مدیرعامل «بوکتاب» (بهره‌بردار فروشگاه کتاب کودک و نوجوان باغ کتاب) به اهمیت برگزاری جشنواره های مختلف در ارتباط با کتاب، اشاره و بیان کرد: هنوز هم، با وجود وسایل متعدد و متنوع ارتباط جمعی، چون رادیو و تلویزیون و اینترنت، کتاب جایگاه خود را دارد و هدف ما هم از برگزاری «تا یلدا بخوانیم»، گسترش فرهنگ کتابخوانی است.
به گفته طوسی قرار است جشنواره «تا یلدا بخوانیم»، هر سال و همزمان با شب چله برگزار شود تا هم فرهنگ قصه و قصه‌گویی باقی بماند هم مخاطبان به خواندن کتاب تشویق شوند.
طوسی با اشاره به این که بیش از 6 هزار نفر در دومین دور از جشنواره «تا یلدا بخوانیم» شرکت کرده‌اند گفت: قرار ما بر این بود که هر ۱۰۰ هزار تومان خرید، یک امتیاز به شمار آید و برندگان از میان کسانی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند و به قید قرعه انتخاب شوند. همچنین قرار بود مراسم پایانی اول دی ماه برگزار شود که هم به خاطر کرونا و هم استقبال مخاطبان، یک ماه دیگر هم مهلت شرکت در جشنواره تمدید شد. حاصل کلام این که بیش از 6 هزار شهروند تهرانی در جشن «تا یلدا بخوانیم» شرکت کرده‌اند که به ۱۰ نفر از آنها کارت هدیه ۱۰ میلیون ریالی و به ۲۰ نفر هدیه ۵ میلیون ریالی اهدا می‌شود.
فردوسی، بنیان گذار ادبیات کودک در ایران است 
مصطفی رحماندوست هم در مراسم پایانی جشنواره «تا یلدا بخوانیم» که به صورت برنامه زنده اینستاگرامی برگزار شد، حکیم توس را نماد تاریخ، فرهنگ، زبان و افسانه‌های ما دانست و گفت: هانس کرستین اندرسن را بنیان گذار ادبیات کودک در اروپا می‌دانند چون افسانه‌ها را گردآوری کرده و با خیال درآمیخته و مجوعه قصه‌های اندرسن را به وجود آورده است؛ بدون این که بخواهد برای بچه ها کار کند حتی بعضی قصه‌های او مناسب این گروه سنی نیست و این همان کاری است که سال‌ها پیش، فردوسی انجام داده و افسانه‌های ایرانی را جمع کرده و با تخیل خود در آمیخته است.
نویسنده «قصه دو تا لاکپست تنها» به ضرورت برخورد علمی با قصه‌ها اشاره و بیان کرد: روزگاری مردم، به ویژه در شب‌های سرد زمستان دور هم جمل می‌شدند و در خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها شاهنامه می‌خوانند و قصه می‌گفتند اما امروز، دنیا جور دیگری به مقوله قصه و قصه‌گویی نگاه می‌کند و لازم است که ما ایرانی‌ها هم به‌روز شویم و از قافله جهانی عقب نمانیم.
رحماندوست، ارتباط عاطفی موثر بین گوینده و شنونده را مهم‌ترین دلیل جذابیت قصه‌ها دانست و افزود: امروز، کشورهای پیشرفته و صنعتی که جلوتر از ما هستند، با وجود رادیو و تلویزیون و ماهواره و اینترنت به ضرورت قصه و اهمیت آن پی برده و به صورت دانشگاهی و هدفمند به آموزش قصه گویی پرداخته اند چرا ما دنباله رو آنها نباشیم و قصه ‌هایمان را زنده نگه نداریم؟

شاعر مجموعه «ترانه های نیایش»، افزایش سرانه مطالعه در کشور را درگرو قصه خوانی و قصه‌گویی دانست و افزود: هر چه علاقه آدم‌ها به قصه بیشتر شود به همان اندازه آمار کتابخوانی بالاتر می رود.
جشنواره «تا یلدا بخوانیم» با هدف گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و به همت فروشگاه کتاب کودک و نوجوان (بوکتاب) در باغ کتاب تهران و بندرعباس برگزار می شود.
امسال، دومین دوره این جشنواره برگزار و به ۳۰ نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه، جوایزی اهدا شد.
 

تصاویر
  • جشنواره "تا یلدا بخوانیم" برگزیدگان خود را شناخت
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: