خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

اولین بیمارستان تهران را بشناسید
 

اولین بیمارستان تهران را بشناسید

ناصرالدین‌شاه در یکی از سفرهای خود به فرنگ ضمن بازدید از نقاط مختلف شهرها، از چند بیمارستان هم بازدید کرد. در این دیدار توجه شاه قاجار به اهمیت چنین محل و نقشی که در معالجه و مداوای بیماران داشت، جلب شد.
ﺳﻪشنبه، 13 خرداد 1399 | Article Rating

بلافاصله پس از بازگشت به ایران، ناصرالدین‌شاه در سال ۱۲۵۱ دستور تأسیس یک بیمارستان مجهز را صادر کرد و این وظیفه‌ی مهم را به ناظم‌الاطباء نفیسی، طبیب مخصوص خودش واگذار کرد. ناظم‌الاطباء هم پس از تفحص و جست‌وجوی زیاد، محلی را در نزدیک چهارراه حسن‌آباد پیدا کرد و آن را به بیمارستان اختصاص داد و نام آن را هم مریضخانه‌ی دولتی گذاشت. ناظم‌الاطباء سال‌ها ریاست مریضخانه‌ی دولتی را بر عهده داشت و سرانجام در سال ۱۳۱۹ شمسی نام مریضخانه‌ی دولتی به بیمارستان سینا تغییر پیدا کرد.

در همان سال افتتاح بیمارستان، در مدرسه‌ی دارالفنون شعبه‌ای به نام رشته‌ی طب دایر و مقرر شد دانشجویان رشته‌ی طب از نظر آموزشی از مریضخانه‌ی دولتی استفاده کنند. چنانکه هفته‌ای چندبار دانشجویان رشته‌ی طب دارالفنون همراه استادان خود به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کردند و در اتاق‌هایی که بیماران بستری بودند، آموزش عملی می‌دیدند.

مریضخانه‌ی دولتی با ۴۰۰ تخت تاسیس شد و براساس اسناد موجود در سال اول تاسیس، بیش از ۲۵۰۰ بیمار در این مریضخانه معالجه شدند.

این روزها که به خاطر شیوع ویروس کرونا، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مهم‌ترین و پراتفاق‌ترین نقطه‌های شهرها هستند، می‌توانیم برای همراهی با پزشکان و پرستاران، در خانه بمانیم و با تمام شدن این بحران، زودتر بهارِ تازه را در خیابان‌ها و همین باغ کتاب خودمان جشن بگیریم.

تصاویر
  • اولین بیمارستان تهران را بشناسید
  • اولین بیمارستان تهران را بشناسید
  • اولین بیمارستان تهران را بشناسید
  • اولین بیمارستان تهران را بشناسید
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: