خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

«باغ» حسن معجونی از دیدگاه منتقدان؛ نمایشی با دلالت‌های امروزی
 

«باغ» حسن معجونی از دیدگاه منتقدان؛ نمایشی با دلالت‌های امروزی

نشست نقد و بررسی نمایش «باغ» به کارگردانی حسن معجونی روز یکشنبه ۵ تیر ماه در باغ کتاب تهران برگزار شد.
دوشنبه، 06 تیر 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی باغ کتاب تهران، نشست نقد و بررسی نمایش «باغ» به کارگردانی حسن معجونی روز یکشنبه 5 تیرماه در فروشگاه کتاب بزرگسال باغ کتاب تهران برگزار شد. در این نشست با حضور حسن معجونی کارگردان نمایش «باغ»، احسان زیورعالم، سید حسین رسولی و محمدحسن خدایی به عنوان منتقدان و کارشناسان حوزه‌ی تئاتر و ادبیات نمایشی و علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد.
در ابتدای برنامه حسن خدایی درباره‌ی خوانش حسن معجونی از نمایشنامه‌ی «باغ آلبالو» اثر «آنتوان چخوف» صحبت کرد و گفت: « نمایش «باغ» بیشتر از اینکه معاصر زمانه‌ی چخفوف باشد، معاصر زمانه ماست و این مسئله در پوشش و نحوه‌ی پرداخت نمایش مشخص است. از این جهت کار حسن معجونی نوعی قلمرو زدایی از چخوف است.»
سپس حسن معجونی کارگردان نمایش «باغ» با اشاره به تغییراتی که در روایت نمایشنامه‌ی اصلی «باغ آلبالو» انجام داده است گفت: «دخالت من در این متن نسبت به اجرای قبلی بیشتر بود و شخصیت‌هایی را از آن حذف کردم یا بیشتر از متن اصلی به آن پرداختم و حتی اسم نمایش را تغییر دادم. کلمه‌‌ی باغ در هنر ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و در این نمایش نمادی از یک جامعه‌ی آرمانی است.» 
 در ادامه‌ی برنامه رسولی ضمن تحلیل و بررسی ویژگی‌های چخوف در قامت نمایشنامه‌نویس، درباره‌ی خوانش حسن معجونی گفت: «بین اجراهایی که از نمایشنامه‌های جخوف دیده‌ام، خوانش حسن معجونی از این نمایشنامه‌نویس را ترجیح می‌دهم؛ چرا که چخوف را به‌خوبی خوانده است و با او انس دارد و دیالوگ‌ها را به‌خوبی متوجه شده است. معجونی حتی اقتضاهای فرهنگی را با ظرافت در نمایشنامه لحاظ کرده است.»
زیور عالم نیز با اشاره به ارتباط نمایش «باغ» با مناسبات اجتماعی سیاسی دوران گفت: «معجونی به طرز هوشمندانه‌ای از فضاهای مختلف نشانه‌هایی گرفته و در این کار قرار داده است. حتی طراحی لباس‌ها هم دلالت‌هایی از جهان امروزی ما دارد. این نمایش دو جهان قدیم و جدید را به جان هم می‌اندازد. یکی از دیگر از ویژگی‌های نمایش «باغ» معجونی این است که برخلاف نمایش اصلی کنش‌هایی بر روی صحنه انجام می‌شود در حالی که در نمایشنامه‌ی اصلی  چنین چیزی موجود نیست.»
وی ادامه داد: «این نمایش به شدت به‌روز است و تعهد زمانی، اجتماعی و سیاسی برای خود در نظر گرفته است. همچنین در کنار همه‌ی این‌ها خود را متعهد به سرگرم شدن مخاطب می‌داند و این نشان می‌دهد که به مخاطب خود اهمیت می‌دهد. این ویژگی‌ها بعضاً در سایر نمایش‌ها پیدا نشود.»
پرسش و پاسخ و شکل‌گیری گفتگو میان حاضران در نشست و کارگردان و منتقدان برگزار کننده جلسه از دیگر بخش‌های نشست نقد و بررسی نمایش «باغ» بود. 
نمایش «باغ » روایتی از نمایشنامه «باغ آلبالو» اثر آنتوان چخوف است. در این نمایش رضا بهبودی، بهناز جعفری، وحید آقاپور، هومن کیایی، مازیار سیدی، آوا شریفی، کتایون طلایی، هدیه حسینی‌نژاد، برنا انصاری، مهسا جمشیدی، داود پژمان‌فر، سردار سرمست و زینب عباسی ایفای نقش می‌کنند.
نمایش باغ به کارگردانی حسن معجونی از اول خرداد ماه در سالن اصلی پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب به روی صحنه رفته است و تا نیمه‌ی تیرماه ادامه خواهد داشت.
 

تصاویر
  • «باغ» حسن معجونی از دیدگاه منتقدان؛ نمایشی با دلالت‌های امروزی
  • «باغ» حسن معجونی از دیدگاه منتقدان؛ نمایشی با دلالت‌های امروزی
  • «باغ» حسن معجونی از دیدگاه منتقدان؛ نمایشی با دلالت‌های امروزی
  • «باغ» حسن معجونی از دیدگاه منتقدان؛ نمایشی با دلالت‌های امروزی
  • «باغ» حسن معجونی از دیدگاه منتقدان؛ نمایشی با دلالت‌های امروزی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: