خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

احمد شاملو؛ شاعر، مترجم، پژوهشگر
 

احمد شاملو؛ شاعر، مترجم، پژوهشگر

با احمد شاملو، شاعر، مترجم، نویسنده و پژوهشگر و بنیان‌گذار شعر سپید فارسی بیشتر آشنا شوید.
شنبه، 10 مهر 1400 | Article Rating

احمد شاملو ۲۱ آذر ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمد. داشتن یک پدر ارتشی و زندگی در شهرهای مختلف باعث شد احمد نتواند تحصیلات مناسبی داشته باشد. درنهایت فعالیت‌های سیاسی و زندان باعث شد او ترک تحصیل کند و بعد از آزادی، در یک کتاب‌فروشی مشغول کار شود.
آشنایی با نیما در سال ۱۳۲۵ باعث شد مسیری جدید به روی شاملو گشوده شود و یک سال بعد، اولین دفتر شعرش را با نام «آهنگ‌های فراموش شده» منتشر کند. اما شهرت شاملو فقط یه خاطر اشعارش نبود. او مترجم، نویسنده و پژوهشگر نیز بود. مجموعه‌ «کتاب کوچه» بزرگ‌ترین کار پژوهشی او درباره فرهنگ عامه مردم ایران است. شاملو در این مجموعه به کمک همسرش آیدا، اصطلاحات عامیانه مردم ایران را ثبت کرده است.

 احمد شاملوی مترجم، با ترجمه‌ آثار شاعرانی مثل «مارگوت بیکل»، « لنگستن هیوز» و «لورکا» مخاطب ایرانی را با این شعرا آشنا کرد. ترجمه او از اثر «شازده کوچولو» نیز یکی از معروف‌ترین کارهای او است. ترجمه‌هایی که به کمک قلم قدرتمند و دایره لغات شگفت‌انگیز شاملو، برای همیشه ماندگار شده‌اند. آشنایی و ازدواج شاملو با آیدا سرکیسیان نیز یکی دیگر از نقاط عطف زندگی او بود. ازدواجی که به عقیده بسیاری از منتقدان نقطه عطف اشعار او بود و باعث خلق عاشقانه‌ها‌ی بی‌نظیری مثل «آیدا در آینه»، «آیدا، درخت و خنجر و خاطره» و مجموعه نامه‌های «مثل خون در رگ‌های من» شد.

 یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شاملو، کار روزنامه‌نگاری او بود. شاملوی روزنامه‌نگار در اواخر دهه ۱۳۳۰ و در دهه ۱۳۴۰ سردبیری نشریات «فردوسی»، «کتاب هفته» و «خوشه» را برعهده داشت. او علاوه بر همه اینها، نوشتن فیلمنامه و کارگردانی چند اثر تلویزیونی را هم در کارنامه‌ی پربار خورد دارد.

 احمد شاملو، ملقب به الف. بامداد، ۲ مرداد ۱۳۷۹، بعد از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری از دنیا رفت و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.
 

تصاویر
  • احمد شاملو؛ شاعر، مترجم، پژوهشگر
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: