خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

آذر اندامی؛ اولین تولید‌کننده واکسن وبا در ایران
 

آذر اندامی؛ اولین تولید‌کننده واکسن وبا در ایران

آیا می‌دانستيد یکی از حفره‌های برخوردی روی سیاره‌ زهره، به نام يك پزشك و باكتری‌شناس زن ايرانی، «اندامی» نامگذاری شده است؟‌
شنبه، 28 تیر 1399 | Article Rating
  1. اهالی رشت احتمالا نام «آذر اندامی» را زیاد شنیده‌اند. بلوار «آذر اندامی» در منطقه گلسار این رشت، به افتخار این دانشمند ایرانی نامگذاری شده است. آذر اندامی، متولد ۱۳۰۵ در شهر، پزشک و باکتری‌شناس ایرانی است. اندامی بعد از دریافت مدرک سال نهم، به علت مخالفت پدرش با ادامه تحصیل او، وارد دانشسرای مقدماتی رشت شد. او سال ۱۳۲۵ و بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشسرا، در وزارت فرهنگ استخدام شد و شغل معلمی را پیش گرفت. سال ۱۳۲۹ بود که همزمان با تدریس، خودش هم دیپلم طبیعی را گرفت و سال ۱۳۳۱، در کنکور پزشکی دانشگاه تهران قبول شد.
    آذر جوان در ۳۲ سالگی مدرک پزشکی خود را دریافت کرد و بلافاصله وارد دوره تخصص زنان و زایمان شد. او بعد از پایان دوره تخصص در انستیتو پاستور مشغول کار شد. همان روزها بود که در زمینه‌ «باکتری‌شناسی عفونت‌های بیمارستانی» تحقیق كرد و نتيجه‌ پژوهشش را در مجلات معتبر پزشکی منتشر کرد. مدتی بعد بيماری وبا در ایران شيوع پيدا كرد و جان عده زیادی از ایرانی‌ها را در معرض خطر قرار داد؛ آذر اندامی در آن روزها توانست با توليد واکسن‌ مرغوب به کنترل این بيماری کمک کند. این واکسن بعدها به کشورهای همسایه هم فرستاده شد. به خاطر این کار بزرگ، دکتر اندامی به معاونت بخش میکروب‌شناسی و بعد از آن به ریاست بخش وبا و دیفتری انستيتو پاستور منصوب شد.
  2. آذر اندامی سال ۱۳۴۵ با استفاده از بورس تحصیلی انستیتو پاستور به پاریس رفت و گواهینامه باکتریولوژی را در این شهر دریافت کرد. او سال ۱۳۵۳ دانشنامه تخصصی علوم آزمایشگاهی بالینی را دریافت کرد و درنهایت در سال ۱۳۵۷ بازنشسته شد. او بعد از بازنشستگی ریاست آزمایشگاه تشخیص طبی بيمارستان باهر تهران را بر عهده گرفت و مدتي بعد هم در مطب همسرش، به درمان بیماری‌های زنان و زایمان مشغول شد.
  3. ین پزشک بزرگ ایرانی در ۲۸ مرداد سال ۱۳۶۳ به دليل آمبولی ریه درگذشت. سال ۱۳۷۱، اتحادیه‌ بین‌المللی ستاره‌شناسی (IAU) که از سال ۱۲۹۸ و بعد از نقشه‌برداری ماهواره‌ اکتشافی ماژادن از سیاره‌ زهره، نقطه‌های موجود در این سیاره را به نام زنان بزرگ جهان نامگذاری می‌كرد، حفره‌ای در جنوب سیاره‌ زهره را به نام آذر اندامی نامگذاری کرد. آذر اندامی تنها زن ایرانی است که –با تلاش دخترش- نامش به این اتحادیه فرستاده شده است.
تصاویر
  • آذر اندامی؛ اولین تولید‌کننده واکسن وبا در ایران
  • آذر اندامی؛ اولین تولید‌کننده واکسن وبا در ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظرات

پنجشنبه, 11 دی,1399

مهدی

واقعا باعث افتخار گیلان و ایران بود و متاسفم که اسم این دانشمند خیلی کم شناخته شده با این همه شایستگی و واقعا باید رسانه ملی حداقل به مردم بفهمند که یک ایرانی با امکانات کم توانسته آمپول وبا را درست کند و به بقیه کشورها هم صادر کند این از کم لطفی مسولین ماست که اسم این دانشمند خیلی کم سر زبان هاست ولی یه سری آدمها شاید زیاد کارایی نداشتن اما اسم اونا الکی سر زبانها جاریست

نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: