خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

توبا آزموده؛ موسس اولین دبیرستان دخترانه در ایران
 

توبا آزموده؛ موسس اولین دبیرستان دخترانه در ایران

با موسس اولین دبیرستان دخترانه در ایران شنا شوید.
دوشنبه، 23 تیر 1399 | Article Rating
  1. در سالهای بعد از انقلاب مشروطه بود که تحصیل زنان به یکی از مسائل مهم جنبش‌های زنان در ایران تبدیل شد. توبا آزموده یکی از افرادی بود که بخش اعظم زندگی خود را صرف رسیدن به این هدف کرد. توبا که خودش در خانه و با معلم خصوصی درس خوانده بود و زبان‌های فرانسه و عربی را هم آموخته بود، «دبستان ناموس» را در سال ۱۲۸۶ در خانه خود در محله سنگلج تهران تاسیس کرد. او بعد از مدتی تعداد دبستان‌های ناموس را به عدد ۶ رساند. ۸ سال بعد از تاسیس اولین شعبه، تعداد دانش آموزان دختر این مدرسه ۳۴۷۴ بود.
  2. جالب است که بدانید اولین مدرسه دخترانه را بی‌بی‌خانم استرآبادی با نام «دبستان دوشیزگان» در سال ۱۲۸۵ (یک سال قبل از مدرسه ناموس) در تهران تاسیس کرده بود اما این مدرسه به خاطر کارشکنی‌های بسیار، مدت کوتاهی توانست به کار خود ادامه بدهد.
  3. دبستان ناموس کم کم به قدری توسعه یافت که توانست به یکی از مهم‌ترین و مجهزترین مدارس تهران تبدیل بشود و تا پایان دوره دبیرستان هم دختران را آموزش دهد. سال ۱۳۰۷، اولین گروه دختران از این مدرسه مدرک دیپلم گرفتند؛ توران آزموده فخرعظمی ارغنون، بی‌بی‌خانم خلوتی، گیلان خانم، فرخنده خانم و مهرانور سمیعی اعضای این گروه بودند. اما این تنها کار خانم آزموده نبود؛ برای او سواد آموزی زنان مسن‌تر هم مهم بود و به همین خاطر کلاس‌های اکابر را برای آموزش سواد به این زنان برپا کرد. توبا آزموده در اول مهر ۱۳۱۵ در سن ۵۸ سالگی در تهران از دنیا رفت. بعد از فوتش مدرسه ناموس تا سال‌ها توسط «طوبی مشکوه نفیسی» مدیریت شد و در سال ۱۳۱۹ به وزارت فرهنگ واگذار شد. نام مدرسه ناموس بعدها به «دبیرستان شهناز» تغییر کرد.
تصاویر
  • توبا آزموده؛ موسس اولین دبیرستان دخترانه در ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: