خرید اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی

پری‌رخ دادستان، چهره ماندگار روانشناسی ایران
 

پری‌رخ دادستان، چهره ماندگار روانشناسی ایران

او سال ۱۳۳۰ برای ادامه‌ی تحصيل به سوييس رفت و گواهینامه‌ی علوم تربیتی در رشته‌ی روانشناسی، دانشنامه‌ی تخصصی روانشناسی بالینی کودک، دانشنامه‌ی عمومی روانشناسی کاربردی، لیسانس روانشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی را از دانشگاه ژنو گرفت.
دوشنبه، 12 خرداد 1399 | Article Rating
  1. پری‌رخ دادستان اولين زنی بود كه توانست سال ۱۳۲۸ در سن ۱۶ سالگی در آزمونی كه وزارت فرهنگ و آموزش عالي برای اعزام به خارج از كشور گذاشته بود، قبول شود. او سال ۱۳۳۰ برای ادامه‌ی تحصيل به سوييس رفت و گواهینامه‌ی علوم تربیتی در رشته‌ی روانشناسی، دانشنامه‌ی تخصصی روانشناسی بالینی کودک، دانشنامه‌ی عمومی روانشناسی کاربردی، لیسانس روانشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی را از دانشگاه ژنو گرفت. ژان پياژه، يكی از بزرگ‌ترين روانشناسان معاصر دنيا استاد راهنمای پايان‌نامه‌ی دكترای خانم دادستان بود. کسی که سال ۱۳۳۹ در توصیه‌نامه‌ای خطاب به رئیس وقت دانشگاه تهران نوشت: «خانم دادستان، تزی با نتايج عالی به دانشگاه ارائه داده‌اند كه در آرشيو روانشناسی دانشگاه ژنو به چاپ خواهد رسيد و من هم از اين اثر در كتابی كه در دست نگارش دارم، استفاده كرده‌ام. خيلی خوشحالم كه ايشان به لطف حمايت‌هاي شما بتوانند تحقيقاتشان را در ايران ادامه بدهند. اين تحقيقات قطعا براي كشور شما مفيد خواهد بود».
  2.  دادستان سال ۱۳۴۰ به ایران بازگشت و دبستان دوزبانه‌ی «رويا» را حوالي ميدان فلسطين تأسيس كرد. او دو سال مسئوليت دفتر روانشناسی دانشگاه پلی‌تكنيک را برعهده داشت و سال ۱۳۵۴ براي تدريس به دانشگاه تهران دعوت شد. تمام تلاش او در دوران تدریسش این بود  دانشجويانی تربيت کند که اهل پژوهش باشند؛ ميز ناهارخوری دكتر دادستان در خانه‌اش و اتاق كارش در طبقه‌ی چهارم دانشكده‌ی ادبيات و علوم انسانی دانشگاه تهران، جايی بود كه او و دانشجويانش پژوهش‌های زيادی را در كنار هم پيش بردند.
  3.  اما یکی از اصلی‌ترین كارهای دکتر دادستان در سال‌های فعالیتش، واژه‌گزينی يا پيدا كردن معادل‌های فارسی برای واژگان تخصصی حوزه‌ی روانشناسی بود. او كه در طول سال‌های فعاليتش بيش از ۱۵ كتاب و ۵۰ مقاله تأليف كرده است، در دانشگاه‌های شهيد بهشتی، تربيت معلم و دانشگاه آزاد هم تدریس کرده است. او مجله‌ی «روانشناس علمی» را در دانشگاه آزاد تاسیس كرد و در سال ۱۳۸۱ به عنوان اولين روانشناس، عنوان چهره‌ی ماندگار ايران را دريافت كرد.
  4.  دكتر دادستان ۲۲ آبان سال ۱۳۸۹ در اثر بيماری سرطان از دنيا رفت. ‌
تصاویر
  • پری‌رخ دادستان، چهره ماندگار روانشناسی ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: